استلزام متنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

استلزام متنی در پردازش زبان طبیعی یک ارتباط یک طرفه بین عبارات متن است. این ارتباط زمانی اتفاق می افتد که درست بودن یک موضوع درستی یک موضوع دیگر را نتیجه بدهد. در چارچوب TE ، متن استلازم شده و متنی که از آن استلزام میشود تحت عبارات متن (t) و فرضیه(h) شناخته میشوند. استلزام متنی با استلزام منطقی یکی نیست و تعریف ساده انگارانه تری دارد.[۱]

با این تعریف t استلازم میکند h را اگر به صورت کلی هنگامی که یک انسان متن t را میخواد بتواند متن h را از آن نتیجه بگیرد. ( این موضوع شرط لازم نیز برای این رابطه است. یعنی اگر t استلزام میکند h را بدین معنی است که یک انسان باید بتواند از خواندن t درست بودن h را نتیجه بگیرد.[۲])

رابطه موجود ، یک رابطه یک طرفه است یعنی استلزام شدن h توسط t نتیجه نمیدهد که t از h استلزام میشود.

تشخیص برقراری این رابطه میتواند با دشواری هایی همراه باشد و همچنین میتواند در بعضی موارد سلیقه ای باشد. که یکی از مسایل موجود تشخیص این روابط توسط موتور پردازش زبان طبیعی است.

استلزام متنی





مثال ها[ویرایش]

استلزام متنی را در قالب مثال هایی از سه نوع رابطه میتوان نشان داد. [۳]

نمونه ای از یک TE مثبت (متن مستلزم فرضیه است):

متن: اگر به نیازمندان کمک کنید، خداوند به شما پاداش خواهد داد.

فرضیه: دادن پول به فقیر نتیجه خوبی دارد.

مثالی از TE منفی (متن با فرضیه در تضاد است):

متن: اگر به نیازمندان کمک کنید، خداوند به شما پاداش خواهد داد.

فرضیه: دادن پول به فقیر نتیجه ای ندارد.

مثالی از غیر TE (متن مستلزم و یا متناقض نیست) این است:

متن: اگر به نیازمندان کمک کنید، خداوند به شما پاداش خواهد داد.

فرضیه: پول دادن به یک مرد فقیر شما را انسان بهتری می کند.

ابهام در زبان طبیعی[ویرایش]

یکی از ویژگی های زبان طبیعی این است که برای بیان یک مفهوم راه های مختلفی وجود دارد. چندین معنا را می توان در یک متن واحد گنجاند و یک معنا را می توان با متون مختلف بیان کرد. این تنوع بیان معنایی را می توان به عنوان مشکل دوگانه ابهام زبان در نظر گرفت. این دو موضوع باعث ارتباط چندین معنی با یک متن و چندین متن با یک معنی میشود. عمل استلزام کردن مانند عمل بازنویسی( پیدا کردن جملات مشابه و کوتاه تر برای یک متن) است.[۴] .با این تفاوت که استلزام کردن دنبال روابط ضعیف تر به علت یک طرفه بودن رابطه مربوطه است.روش های ریاضیاتی تشخیص استلزام میتوانند بر پایه همین یک طرفه بودن این رابطه باشند.

کاربرد ها[ویرایش]

بسیاری از برنامه‌های پردازش زبان طبیعی، مانند پرسش و پاسخ، استخراج اطلاعات، خلاصه‌سازی، خلاصه‌سازی چند سندی و ارزیابی سیستم‌های ترجمه ماشینی، باید بدانند که معنای هدف خاصی را می‌توان از انواع مختلف متن استنتاج کرد. معمولاً استلزام به عنوان بخشی از یک سیستم بزرگتر استفاده می شود، برای مثال در یک سیستم پیش بینی برای فیلتر کردن پیش بینی های بی اهمیت یا آشکار[۵].استلزام متنی در سبک سنجی خصمانه نیز کاربرد دارد، که هدف آن حذف سبک متنی بدون تغییر معنای کلی ارتباط است[۶].

منابع[ویرایش]

  1. Ido Dagan, Oren Glickman and Bernardo Magnini. The PASCAL بایگانی‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine Recognising Textual Entailment Challenge, p. 2 بایگانی‌شده در ۳ مارس ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine in: Quiñonero-Candela, J.; Dagan, I.; Magnini, B.; d'Alché-Buc, F. (Eds.) Machine Learning Challenges. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 3944, pp. 177–190, Springer, 2006.
  2. Korman, Daniel Z.; Mack, Eric; Jett, Jacob; Renear, Allen H. (2018-03-09). "Defining textual entailment". Journal of the Association for Information Science and Technology.
  3. «Textual Entailment Portal - ACL Wiki». aclweb.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۳۰.
  4. Androutsopoulos, Ion; Malakasiotis, Prodromos (2010). "A Survey of Paraphrasing and Textual Entailment Methods" (PDF) بایگانی‌شده در ۹ دسامبر ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine. Journal of Artificial Intelligence Research
  5. Shani, Ayelett (25 October 2013)."How Dr. Kira Radinsky Used Algorithms to Predict Riots in Egypt"Haaretz. Retrieved 13 February 2017.
  6. Potthast, Hagen & Stein 2016, p. 11-12.