ارکا (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارکا
پوستر فیلم
کارگردانمایکل اندرسون
تهیه‌کنندهلوچیانو وینچنزونی
نویسندهلوچیانو وینچنزونی
سرجیو دوناتی
بازیگرانریچارد هریس
شارلوت رمپلینگ
ویل سمسون
بو درک
کینن وین
دان بری
موسیقیانیو موریکونه
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز[۱]
تاریخ‌های انتشار
۲۲ ژوئیه ۱۹۷۷
مدت زمان
۹۲ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۴ میلیون دلار

ارکا (با نام کامل ارکا: نهنگ قاتل) (به انگلیسی: Orca: The Killer Whale) یک فیلم دلهره‌آور آمریکایی به کارگردانی مایکل اندرسون با بازی ریچارد هریس، شارلوت رمپلینگ و ویل سمسون که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. این فیلم دربارهٔ یک نهنگ نر ارکا است که به خاطر کشتن جفت باردار نهنگ و جنین متولد نشده‌اش از ناخدای قایق انتقام می‌گیرد. در صدا و سیمای ایران این فیلم با عنوان «نهنگ خشمگین» پخش شده‌ است.

پس از اکران، فیلم یک موفقیت جزئی باکس آفیس بود،[۳] اما به دلیل شباهت‌هایش به فیلم آرواره‌ها، که دو سال قبل اکران شد، عمدتاً مورد استقبال نامطلوب منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۷، این فیلم با یک مصاحبه ۴ دقیقه‌ای جدید با مارتا دی لورنتیس منتشر شد.[۴]

داستان[ویرایش]

در این فیلم، اقدام یک ماهی‌گیر در کشتن یک نهنگ قاتل ماده در حالی که بچه‌ای در شکم داشت، باعث برانگیخته شدن حس انتقام در زوج نر آن جانور می‌شود. نهنگ قاتل نر به دنبال شکارچی می‌رود و در این تعقیب از هوش بالای خود برای رسیدن به مقصودش و کشتن شکارچی گناهکار کمک می‌گیرد.

بازیگران[ویرایش]

بازخوردها[ویرایش]

این فیلم در آخر هفته افتتاحیه خود ۳٫۵ میلیون دلار از ۷۷۵ سینما به دست آورد[۵] و در ایالات متحده و کانادا به فروش ۱۴٫۷۱۷٫۸۵۴ دلار ادامه داد. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۳۵ نقد، ۹ درصد محبوبیت دارد و میانگین امتیاز ۳٫۶ از ۱۰ را دارد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Orca (1977)". AFI Catalog of Feature Films. Retrieved May 2, 2020.
  2. De Laurentiis Producer's Picture Darkens: [Home Edition] Knoedelseder, William K, Jr. Los Angeles Times 30 Aug 1987: 1.
  3. Dornellas, Jonathan (March 9, 2010). "Remembering the Horror of Orca, The Killer Whale!". Bloody Disgusting. Retrieved February 11, 2020.
  4. read, Michael Tatlock·Blu-Ray ReviewHorrorMovie ReviewUmbrella Entertainment ReviewWhen Nature Attacks·4 min (2018-01-18). "Orca Blu-ray Review (Umbrella Entertainment)". Cultsploitation (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-09.
  5. "A Whale of a Weekend! A Killer Gross". Variety. July 20, 1977. p. 16.
  6. "Orca - The Killer Whale (1977)". Rotten Tomatoes. Retrieved December 11, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]