ارسطو عامل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارسطو عامل
شخصیت پایتخت (مجموعه تلویزیونی)
ارسطو عامل در پایتخت ۳
نخستین حضورپایتخت ۱
آخرین حضورپایتخت ۶
پدیدآورمحسن تنابنده
سیروس مقدم[۱]
ایفاگراحمد مهران‌فر[۲]
اطلاعاتِ درون‌داستانی
جنسیتمرد
پیشهراننده کامیون (فصل ۱ تا ۴)
بیزنس لباس (فصل ۵)
قاچاقچی مواد مخدر (فصل ۶) فروشنده شلوار لی (فصل ۶)
خانوادهعامل
همسرهمسر رسمی:
چو(راحله) چانگ (فوت شده)
شیما تهرانی (طلاق گرفته)
معشوقه ها:
گلرخ شقایقی
شعله فدوی
الیزابت
طاهره علی‌آبادی (دختر محمودنقاش)
شکوه شاکری
خویشاونداننقی معمولی (پسرخاله)
پرستو عامل (خواهر)
عسل جویباری (مادر)
پنجعلی معمولی (شوهر خاله)
فهیمه معمولی (دختر خاله)
بهبود فریبا (داماد خاله)
تقی معمولی (پسر خاله)
بهتاش فریبا (پسر دخترخاله)
بهروز فریبا (پسر دخترخاله)
جمیله (عروس خاله)
هما سعادت (زن پسرخاله)
سارا و نیکا معمولی (دختران پسرخاله)
ملیتایرانی

ارسطو عامل، یکی از چهره‌های کمدی و اصلی سریال تلویزیونی ایرانی پایتخت است که از شبکه ۱ سیما، پخش شد. احمد مهران‌فر بازیگر این نقش است. بازیگر مقابل این شخصیت در سریال پایتخت، نقی معمولی با بازی محسن تنابنده می‌باشد. وی در تمام فصل‌های پایتخت، حضور داشته‌است و نقش دوم این اثر به‌شمار می‌رود.

ویژگی‌ها[ویرایش]

ارسطو مردی خانواده دوست با معرفت و دست و دلباز است. وی به شدت ازدواجی می‌باشد ولی کسی با او ازدواج نمی‌کند چون بعضی مواقع رفتارهای عجیب دارد. او نیز انسان احساساتی می‌باشد و اغلب با پسر خاله‌اش نقی معمولی درگیری لفظی پیدا می‌کند.

احمد مهران‌فر ایفاگر نقش ارسطو عامل

زندگی[ویرایش]

ارسطو خواهری به نام پرستو دارد. نقی پسر خاله وی است. وی راننده کامیون بود و با چو (راحله) چانگ ازدواج کرد اما او بر اثر سقوط هواپیما جان باخت. ارسطو صاحب بوتیک شده بود اما آن را از دست داد و دلیل آن هم این بود که به زندان افتاد وی همچنین به‌طور ناخواسته قاچاقچی مواد مخدّر شد و دوباره به همین خاطر به زندان افتاد اما مشروط و با پابند الکترونیکی آزاد شد او پس از آزادی در منزل خود به تولید لباس‌های جنس لی پرداخت.

تکیه کلام[ویرایش]

از تکیه کلام‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «آخ آخ آخ»، «حساس نشو حساس نشو»، «وات تو دو وات نات تو دو (به انگلیسی: What to do, what not to do معنی: چه باید کرد چه نبایدکرد. )»، «آقا نگو نقی نگو نگی نقو»، «فدای تو بشم من»، «آقا ما همچنان دوست داریم» ، «آی لاو یو داری پسر» ، «پیرمرد پرحاشیه (خطاب به پنجعلی)» ، ««طلا مال نقی بود تو مشتش بود»» ، «زنم بود پارهٔ تنم بود» ، همچنین جمله‌ای نظیر «چرا بچه مچه حرف می‌زنی تو؟» ،«فِینیتو» «سربازتم» از تیکه کلام‌های ارسطو عامل است. همچنین در فصل ۶ دیگران را با عنوان «گُل» مورد خطاب می‌کرد. از دیگر دیالوگ‌های او که در فصل ۶ به کار رفته: «اسکندر زمانی»، «یه لقمه نون بربری من بخورم یا اکبری»، «گل فرمایش کردی، "لعنت به قفس، لعنت به دیوار»، «من حبس کشیده‌ام» می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سیروس مقدم: هنوز از خانواده نقی معمولی اشباع نشده‌ام».
  2. «شخصیت‌های پایتخت».

پیوند به بیرون[ویرایش]