ارزش‌گذاری بوم‌سازگان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگاره ۱. نمونه‌ای از خدمات بوم‌شناختی برای زیستگاه حرا

ارزش‌گذاری بوم‌سازگان (به انگلیسی: Ecosystem valuation) یک فرایند اقتصادی است که ارزشی (اعم از پولی، بیوفیزیکی یا دیگر) به یک اکوسیستم و/یا خدمت اکوسیستم آن اختصاص می‌دهد. برای مثال، با کمی کردن مزایای رفاهی انسان از یک جنگل برای کاهش سیل و فرسایش برای ترسیب کربن، ایجاد زیستگاه برای گونه‌های در معرض خطر و جذب مواد شیمیایی زیان‌آور، چنین درآمدزایی ابزاری ایده‌آل برای سیاست‌گذاران و حافظان حفاظت از محیط زیست فراهم می‌کند تا اثرات مدیریتی را ارزیابی کنند. تجزیه و تحلیل هزینه-فایده سیاست‌های بالقوه را مقایسه کنید. با این حال، چنین ارزیابی‌هایی برآوردی هستند و شامل عدم قطعیت کمی ذاتی و بحث فلسفی ارزیابی طیفی از هزینه‌ها و منافع غیربازاری می‌شوند.

مدل‌های اقتصادی: ارزش‌ها، هزینه‌ها و روش‌شناسی ارزش[ویرایش]

ارزش‌گذاری اکوسیستم تلاش می‌کند تا طیف گسترده‌ای از مزایا و هزینه‌های موجود در یک شبکه طبیعی پیچیده را با طیف گسترده‌ای از روش‌های اقتصادی بنمایاند.

سیستم‌های زیست‌محیطی چهار دسته کلی از خدمات را ارائه می‌کنند: فراهم‌آوری (مانند ماهی برای خوردن، الوار برای فروش)، تنظیمی، پشتیبانی و فرهنگی (مثلاً اکوسیستم‌هایی که از تکنیک‌های برداشت بومی حمایت می‌کنند، یا لوازم برای لباس‌های سنتی).[۱] برای نمونه‌ای از این موضوع پیچیده، نگاره ۱ را ببینید.

منابع[ویرایش]

  1. Holzman, David C. (April 2012). "Accounting for Nature's Benefits: The Dollar Value of Ecosystem Services". Environmental Health Perspectives. 120 (4): a152–a157. doi:10.1289/ehp.120-a152. PMC 3339477. PMID 22469778.