اتصال‌دهنده سیم روپیچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمای انتهایی که مغزی‌های فلزی را نشان می‌دهد
اتصال‌دهنده‌های روپیچ که در جعبه تقسیم استفاده می‌شود

اتصال‌دهنده‌های سیم روپیچ (به انگلیسی: Twist-on wire connectors) نوعی اتصال‌‌دهنده الکتریکی هستند که برای بستن دو یا چند رسانای الکتریکی با ولتاژ-پایین (یا با ولتاژ بسیار-پایین) استفاده می‌شود. آنها به‌طور گسترده در آمریکای شمالی و چندین کشور اروپایی در سیم کشی برق ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند، اما در برخی از حوزه‌های قضایی دیگر ممنوع شده‌اند.[نیازمند منبع]

اتصال‌دهنده‌های روپیچ با نام مهره‌های سیم، اتصال‌دهنده سیم، اتصال‌دهنده‌های مخروطی یا کانکتور انگشتانه نیز شناخته می‌شوند. یکی از نام‌های تجاری این گونه اتصال‌دهنده‌ها، مارت، از نام مخترع آنها گرفته شده‌است (به تاریخچه مراجعه کنید) و در کانادا، این نوع اتصال‌دهنده بدون در نظر گرفتن نام تجاری واقعی محصول، اغلب به عنوان مارت شناخته می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

ویلیام پی مار در اوایل قرن بیستم از اسکاتلند به انتاریو، کانادا مهاجرت کرد. پس از استقرار در منطقه تورنتو، او به عنوان یک پیمانکار برق در شرکت انتاریو هیدرو استخدام شد و خانه‌های دارای چراغ-گاز را به چراغ‌های رشته‌ای الکتریکی تبدیل کرد.

در آن زمان، روش پذیرفته شده برای اتصال‌زدن رساناها فرآیندی به نام «لحیم و نوار» بود. به‌طور معمول، یک مکانیک سیم‌های عایق‌شده را نصب می‌کند. سپس یک برقکار رساناهای در معرض دید را تمیز می‌کرد، آنها را به هم پیچانده و آنها را در ظرفی از لحیم مذاب فرو می‌برد. پس از سرد شدن، رساناها با نوار چسب عایق می‌پیچید.

این فرایند زمان‌بر و بالقوه خطرناک بود. مار با ریختن لحیم مذاب روی خودش مجروح شد. مار که در کارگاه خانگی خود کار می‌کرد، به دنبال یک روش اتصال ایمن‌تر و کارآمدتر، اولین اتصال‌دهنده سیم نوع-فشاری را توسعه داد. در سال ۱۹۱۴، او یک نسخه روپیچ تولید کرد، که پیشروی اتصال‌دهنده روپیچ امروزی است که در سراسر آمریکای شمالی استفاده می‌شود.

  • «اتصال‌دهنده سیم برق» U.S. Patent ۱٬۵۸۳٬۴۷۹، ثبت شده در ۳ مارس ۱۹۲۳، ثبت اختراع در ۴ مه 1926[۱]
  • ترسیم پتنت توسط دبلیوپی مار[۲]
  • ثبت اختراع کانادایی CA 275586، صادرشده در ۲۲ نوامبر 1927[۳]
  • «اتصال‌دهنده سیم»، ثبت اختراع کانادایی CA 311638 صادرشده در ۲۶ مه 1931.[۴]
  • «اتصال‌دهنده سیم» U.S. Patent ۱٬۸۹۶٬۳۲۲، ثبت‌شده در ۲۴ نوامبر ۱۹۳۰، ثبت اختراع در ۷ فوریه 1933[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Patent US1583479 - Electric-wire connecter". Retrieved 24 November 2014.
  2. "Patent Drawing, by W. P. MARR".
  3. "Patent application drawings (275586)" (PDF). Brevets-patents.ic.gc.ca. Retrieved 24 November 2014.
  4. "Patent application drawings (311638)" (PDF). Brevets-patents.ic.gc.ca. Retrieved 24 November 2014.
  5. "Patent US1896322 - Wire connecter". Retrieved 5 May 2017.

پیوند به بیرون[ویرایش]