ابی رود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ابی رود (آلبوم))
ابی رود
The cover of Abbey Road has no printed words. It is a photo of the Beatles, in side view, crossing the street in single file.
آلبوم استودیویی از
انتشار۲۶ سپتامبر ۱۹۶۹ (۱۹۶۹-09-۲۶)
ضبط۲۲ فوریه – ۲۰ اوت ۱۹۶۹
استودیوئی‌ام‌آی، المپیک و ترایدنت, لندن
ژانرراک[۱]
مدت۴۷:۰۳
ناشراپل
تهیه‌کنندهجرج مارتین
گاه‌نگاری بیتلز
زیردریایی زرد
(۱۹۶۹)
ابی رود
(۱۹۶۹)
بگذار باشد
(۱۹۷۰)
گاه‌نگاری آمریکای شمالی بیتلز
زیردریایی زرد
(۱۹۶۹)
ابی رود
(۱۹۶۹)
هی جود
(۱۹۷۰)
تک‌آهنگ‌های ابی رود
  1. «چیزی» / «جمع شید»
    تاریخ انتشار: ۶ اکتبر ۱۹۶۹

اَبی رُود (به انگلیسی: Abbey Road) نام آلبوم یازدهم گروه انگلیسی و چهار نفره مشهور موسیقی راک، بیتلز است که در تابستان سال ۱۹۶۹ میلادی ضبط و در پاییز همان سال به بازار ارائه شد و آخرین آلبوم ضبط شده توسط این گروه محسوب می‌شود. آلبوم بعدی به نام «بگذار باشد»[۲] گرچه زودتر از این آلبوم در استودیو ضبط شد، اما دیرتر (سال ۱۹۷۰) منتشر شد. هرچند ضبط آلبوم ابی رود هنگامی صورت گرفت که گروه بیتلز انسجام پیشینش را از دست داده و در آستانه فروپاشی بود، ساختار آن بیش از هر آلبوم دیگری یکپارچه است. دو طرف فونوگراف (صفحه گرامافون) این آلبوم، متفاوت است، طرف اول کلکسیونی از تک‌آهنگ‌ها می‌باشد، در حالی‌که طرف دوم، رشته‌ای یکپارچه و طولانی از قطعه‌های مختلف است که بیشتر آنها کوتاه بوده و بدون هیچ فاصله یا مکثی در قطعه بعد از خود می‌آیند. برخی ترانه‌ها (به ویژه ترانه «چرا که»[۳]) از برجسته‌ترین کارهای موسیقی راک در زمینه هارمونی می‌باشند. جرج هریسون نیز با ارائه دو ترانه «از اینجا خورشید طلوع می‌کند»[۴] و «یک چیزی»،[۵] (به ویژه دومین ترانه که نخستین ساخته هریسون است که به جدول پرفروشترین ترانه‌های روز راه یافت)، در مقام یک آهنگساز مطرح دوران، در این آلبوم درخشید.

ابی رود از موفق‌ترین آلبوم‌های بیتلز بود، این آلبوم به محض انتشار در انگلستان، در مکان نخست جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های روز قرار گرفت و برای ۱۷ هفته در این رتبه باقی ماند. در آمریکا نیز در هفته چهارم انتشارش، در صدر جدول آلبوم‌های پرفروش روز ایستاد و تا ۱۱ هفته در آن مکان ماند. با انتشار دوباره در سال ۱۹۸۷ و اینبار بر لوح فشرده (سی دی)، این آلبوم دوباره به جدول آلبوم‌های پرفروش بازگشت. بر اساس شمارش شرکت ئی‌ام‌آی، تا ماه اکتبر ۱۹۷۲، ۷٫۶ میلیون نسخه از اَبی رود در سرتاسر دنیا فروش رفت و در سال ۱۹۸۰ این میزان، به ۱۰ میلیون نسخه رسید. در ماه دسامبر ۲۰۰۳، مجله رولینگ استون، این آلبوم را چهاردهمین آلبوم برتر دنیا خواند. مجلهٔ تایم نیز در سال ۲۰۰۶ و در فهرستی که تحت عنوان «۱۰۰ آلبوم برتر همهٔ دوران» منتشر کرد، ابی رود را در زمرهٔ بهترین آلبوم‌های دههٔ ۱۹۶۰ معرفی کرد.[۶]

جلد آلبوم[ویرایش]

تصویر جلد این آلبوم یکی از تأثیر گذارترین و حتی تاریخی‌ترین تصویر جلد آلبوم می‌باشد. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی از روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پرتردد وقت داشت. او توانست از بیتل‌ها در حالی که به آرامی از خیابان می‌گذشتند ۶ فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به همان شکل در انگلستان باقی مانده‌است و استودیوی ابی رود هم همچنان همان‌جا باقیست. این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هر کس به نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به عنوان یادگاری از «اَبی رود» بگیرد البته تاکنون هیچ‌کس نتوانسته از زاویه درست این عکس را بازآفرینی کند زیرا اگر به دقت به کادر عکس نگاه کنید متوجه می‌شوید که نسبتاً از زاویه بالا انداخته شده است.



فهرست ترانه‌ها[ویرایش]

  • طرف اول:
نام ترانه نام انگلیسی ترانه آوازه‌خوان اصلی مدت زمان
«دور هم جمع شوید» Come Together لنون ۴:۲۰
«یک چیزی» Something هریسون ۳:۰۳
«چکش نقره‌ای مَکسوِل» Maxwell's Silver Hammer مک‌کارتنی ۳:۲۷
«آه! عزیزم» Oh! Darling مک‌کارتنی ۳:۲۶
«باغچه اختاپوس» Octopus's Garden استار ۲:۵۱
«تو را می‌خواهم (او چه سرشناس است)» ‎I Want You (She's So Heavy)‎ لنون ۷:۴۷
  • طرف دوم:
نام ترانه نام انگلیسی ترانه آوازه‌خوان اصلی مدت زمان
«از اینجا خورشید طلوع می‌کند» Here Comes the Sun هریسون ۳:۰۵
«چرا که» Because لنون، مک‌کارتنی، هریسون ۲:۴۵
«هرگز پولت را به من نمی‌دهی» You Never Give Me Your Money مک‌کارتنی ۴:۰۲
«پادشاه خورشید» Sun King لنون، مک‌کارتنی، هریسون ۲:۲۶
«آقای موستارد خسیس» Mean Mr. Mustard لنون ۱:۰۶
«پالِتین پَم» Polythene Pam لنون ۱:۱۲
«از پنجره حمام داخل شد» She Came in Through the Bathroom Window مک‌کارتنی ۱:۵۷
«چُرت‌های طلایی» Golden Slumbers مک‌کارتنی ۱:۳۱
«باید بار را بر دوشت بکشی» Carry That Weight مک‌کارتنی، لنون، هریسون، استار ۱:۳۶
«پایان» The End مک‌کارتنی ۲:۰۵
«علیاحضرت» Her Majesty مک‌کارتنی ۰:۲۳

پانویس[ویرایش]

  1. Matthews, Rex D. (2007). Timetables of History for Students of Methodism. Abingdon Press. p. 224. ISBN 978-1-4267-6459-2.
  2. Let It Be
  3. Because
  4. Here Comes the Sun
  5. Something
  6. JOSH TYRANGIEL AND ALAN LIGHT (۱۳ نوامبر ۲۰۰۶). "The All-TIME 100 Albums" (به انگلیسی). وبگاه Time (magazine). Archived from the original on 18 August 2008. Retrieved 6 November 2010.

منابع[ویرایش]