آری کالیفرنیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نشانوارهٔ آری کالیفرنیا
نقشهٔ موقعیت ایالت کالیفرنیا در آمریکا

پویش آری به استقلال کالیفرنیا گروه عملیات سیاسی‌ای در ایالات متحدهٔ آمریکاست برای حمایت از جدایی ایالت کالیفرنیا از آن کشور.

بنیادگذار این پویش لوئی جی ماریینلی است.

این سازمان طرحی پیشنهادی را برای رأی‌گیری در سال ۲۰۱۸ م. در ایالت کالیفرنیا تدوین کرد، که اگر تصویب می‌شد، نیازمند برگزاری همه‌پرسی استقلال کالیفرنیا در ماه مارس ۲۰۱۹ بود. با این وجود، به منظور پیروی از قوانین فدرال، هنوز نیاز به اصلاح قانون اساسی ایالات متحده نیاز داشت.[۱]

تجزیه و تحلیل گزاره پیشنهاد اولیه[ویرایش]

موافقان[ویرایش]

کمپین (بله کالیفرنیا) معتقد است که ایالت تحت نظارت بیش از حد فدرال ، که از مالیات فدرال بیش از آنچه در بودجه فدرال دریافت می کند ، کمک می کند و رنج می برد. این ایالت احساس می کند که از قدرت سیاسی در واشنگتن ، دی سی جدا شده است.[۲]

در ژانویه ۲۰۱۷ ،پیتر تیل برای تایید کمپین (آری کالیفرنیا) گفت:  «من فکر می کنم این امر می تواند خوب برای کالیفرنیا ، خوب برای بقیه کشور باشد. این امر به کمپین مجدد ترامپ در انتخابات کمک می کند.»[۳]

مخالفان[ویرایش]

یک قطعه چاپی که توسط لس آنجلس تایمز منتشر شده است بیان داشت: « استقلال کالیفرنیا یک فاجعه برای ارزش های مترقی خواهد بود زیرا حزب دموکرات ایالات متحده ۵۵ رای انتخاباتی کالیفرنیا و دو سناتور آمریکایی خود و هیئت نمایندگان خود در مجلس نمایندگان را از دست خواهد داد.»

اریک گارستی ، شهردار لس آنجلس ، در مخالفت با کمپین (آری کالیفرنیا) اظهار داشت: "من می خواهم بخشی از آمریکا که همچنان برای همه ما می ایستد باشم، نه واگذاری برای همه دوستان ما در آن سوی کشور ." [۴]

رای گیری[ویرایش]

تاریخ های

رای گیری

مراجع/سازمان های

رای گیری

بله

(آری)

خیر تصمیم نگرفته اند
۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ SurveyUSA ۲۳% ۵۷% ۲۰%
۵ تا ۷ ژانویه ۲۰۱۷ Hoover/Stanford ۲۶% ۵۶% ۱۸%
۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ SurveyUSA ۱۸% ۵۸% ۱۶%
۱۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۱۷ UC Berkeley ۳۲% ۶۸% نا مشخص
۷ تا ۹ ژانویه ۲۰۱۸ SurveyUSA ۱۶% ۷۱% ۱۳%
۲۲ تا ۲۵ مارس ۲۰۱۸ SurveyUSA ۱۴% ۷۳% ۱۳%



منابع[ویرایش]

<references group="">

  1. Tech Insider (2016-11-09). "What is 'Calexit' and how can California secede from the US?". Business Insider. Retrieved 2017-03-31.
  2. EDT, Seung Lee On 6/25/16 at 12:50 PM (2016-06-25). "'Yes California' wants the state to secede from the union and establish its own republic". Newsweek (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-08.
  3. Dowd، Maureen (۲۰۱۷-۰۱-۱۱). «Confirm or Deny: Peter Thiel» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۰۸.
  4. "Calexit supporters hold forum in LA as effort to collect ballot signatures continues". ABC7 Los Angeles (به انگلیسی). 2017-02-14. Retrieved 2020-04-08.

پیوند به بیرون[ویرایش]