آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند
تاریخ۱۹ آذر ۱۴۰۲
مکانمنطقه ویژه اقتصادی بیرجند
ایران
گونهآتش‌سوزی

آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند حادثه آتش‌سوزی در مخازن تولید هیدروکربن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بود که در یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.[۱] این پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند واقع شده و دارای ۲۲ مخزن بود. از این ۲۲ مخزن، ۱۸ مخزن دارای میعانات گازهای صنعتی و ۴ مخزن هم خالی بود.[۲] مأموران آتش‌نشانی پس از دومین تلاش توانستند آتش را به‌طور کامل مهار کنند.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

عملیات اجرایی این پالایشگاه از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و فاز اول مجموعه با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ و فاز دوم نیز به متراژ ۱۹ هزار و ۶۰۰ متر مربع و با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار میلیارد ریال در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.[۴][۵][۶]

رویداد[ویرایش]

فرماندار بیرجند اظهار کرد: «نوع ماده نفتی مخازن به شکلی‌است که بعد از اشتعال، خاموش کردن آن سخت بوده و کارگران حاضر در محل حادثه عنوان کرده‌اند که به‌طور ناگهانی مخزن آتش گرفته‌است». او همچنین تصریح کرد که ابتدا آتش‌سوزی از یک مخزن شروع شده و به واسطه همجواری مخازن میعانات گازی با هم، آتش سرایت کرده و به دلیل گسترده بودن حجم آتش با تجهیزات موجود مهار آن زمان‌بر شده‌است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در بیرجند دچار آتش‌سوزی شد - ایسنا». www.isna.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  2. «آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند». www.irna.ir. ۱۹ آذر ۱۴۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  3. «آتش در مینی پالایشگاه بیرجند فروکش کرد + فیلم». ایرنا. ۱۹ آذر ۱۴۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  4. «پالایشگاه بیرجند کمتر از یک سال بعد از افتتاح دچار «انفجار و آتش‌سوزی» شد». رادیو فردا. ۱۹ آذر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  5. «دومین مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به بهره‌برداری رسید». ایرنا. ۲۸ شهریور ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  6. «واحد مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افتتاح شد». ایرنا. ۲۰ بهمن ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.
  7. «آتش‌سوزی مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در بیرجند». خبر آنلاین. ۱۹ آذر ۱۴۰۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۱۲.