آباره لس آنجلس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آباره لس آنجلس
آباره دوم پلکانی لس انجلس، سیلمار
مختصات۳۶°۵۸′۳۲″شمالی ۱۱۸°۱۲′۳۷″غربی / ۳۶٫۹۷۵۶°شمالی ۱۱۸٫۲۱۰۳°غربی / 36.9756; -118.2103
آغازآباره اول
رود اوئنز، شهرستان اینیو، کالیفرنیا
۳۶°۵۸′۳۲″شمالی ۱۱۸°۱۲′۳۸″غربی / ۳۶٫۹۷۵۶۷۸°شمالی ۱۱۸٫۲۱۰۵۴۱°غربی / 36.975678; -118.210541
آباره دوم
Haiwee Reservoir, Inyo County
۳۶°۱۰′۵۷″شمالی ۱۱۷°۵۷′۳۰″غربی / ۳۶٫۱۸۲۶۰۰°شمالی ۱۱۷٫۹۵۸۴۷۰°غربی / 36.182600; -117.958470
Mono Extension
Upper Lee Vining Creek, Mono County
۳۷°۵۶′۱۰″شمالی ۱۱۹°۰۸′۰۴″غربی / ۳۷٫۹۳۶۱۵۱°شمالی ۱۱۹٫۱۳۴۴۲۶°غربی / 37.936151; -119.134426
پایاندوم آباره اول و
Upper Van Norman Lake (Los Angeles Reservoir), Granada Hills, Los Angeles
۳۴°۱۸′۴۶″شمالی ۱۱۸°۲۹′۳۵″غربی / ۳۴٫۳۱۲۸۶۰°شمالی ۱۱۸٫۴۹۲۹۸۸°غربی / 34.312860; -118.492988
تکمیل مونو
Owens River, Mono County
۳۷°۴۵′۲۵″شمالی ۱۱۸°۵۳′۲۷″غربی / ۳۷٫۷۵۶۹۱۰°شمالی ۱۱۸٫۸۹۰۹۱۱°غربی / 37.756910; -118.890911
نام رسمیLos Angeles Aqueduct
Second Los Angeles Aqueduct
Mono Extension
نگهداری‌کنندهاداره آب و برق لس آنجلس
ویژگی‌ها
درازای کل۴۱۹ مایل (۶۷۴ کیلومتر)
قطر۱۲ فوت (۳٫۷ متر)
درازای نخستین بخش۲۳۳ مایل (۳۷۵ کیلومتر)
درازای دومین بخش۱۳۷ مایل (۲۲۰ کیلومتر)
گنجایشآباره اول
۴۲۲ فوت مکعب بر ثانیه (۱۱٫۹ متر مکعب بر ثانیه)
Second Aqueduct
۲۹۰ فوت مکعب بر ثانیه (۸٫۲ متر مکعب بر ثانیه)
پیشینه
آغاز ساختآباره اول
October 1908
آباره دوم
سپتامبر 1965
گشایشآباره اول
November 1913
Second Aqueduct
ژوئن 1970
مکان
Map
منابع
[۱][۲][۳][۴][۵]

سیستم آباره لس آنجلس، متشکل از آباره لس آنجلس (آباره اوئنز ولی) و آباره دوم لس آنجلس، یک سیستم انتقال آب است که توسط اداره آب و برق لس آنجلس ساخته و اداره می‌شود.[۶] آباره اوئنز ولی توسط اداره آب این شهر، که در آن زمان دفتر آباره لس آنجلس نام داشت، تحت نظارت مهندس ارشد این اداره ویلیام مالهالند طراحی و ساخته شد.[۷] این سیستم آب را از رودخانه اوئنز در کوه‌های سیرا نوادای شرقی به لس آنجلس، کالیفرنیا منتقل می‌کند.

ساخت این آباره از ابتدا به عنوان جنگهای آبی کالیفرنیا مشهور، و از همان ابتدا بحث‌برانگیز بود، زیرا انحراف آب به لس آنجلس اوونز ولی را به عنوان یک جامعه مناسب کشاورزی از بین برد. ادامه عملیات منجر به بحث عمومی، قانونگذاری و دعوی‌ها در دادگاه بر سر تأثیرات زیست‌محیطی آباره بر دریاچه مونو و سایر اکوسیستم‌ها شده‌است.

اثر بر لس آنجلس و شهرستان[ویرایش]

بین سالهای ۱۹۰۹ و ۱۹۲۸، شهر لس آنجلس از ۶۱ مایل مربع به ۴۴۰ مایل مربع رشد کرد. این رشد عمدتاً به دلیل آباره بود و منشور شهر به گونه ای نوشته شده بود که در آن آمده بود که شهر لس آنجلس نمی‌تواند آب مازاد خود را به هیچ منطقه ای خارج از این شهر را بفروشد یا بدهد.[۸] مناطق پیرامونی برای آب به چاه‌ها و نهرها متکی بودند و با خشک شدن آنها، مردم این مناطق فهمیدند که اگر می‌خواهند آبیاری مزارع خود را ادامه دهند و آب خانگی خود را تأمین کنند، باید خود را به شهر لس آنجلس ضمیمه کنند.[۸]

رشد آن چنان سریع بود که به نظر می‌رسید نهایتاً شهر لس آنجلس به اندازه کل این شهرستان خواهد شد. ویلیام مالهالند با افزودن ظرفیت به آباره، با ساخت سد سینت فرانسیس که باعث ایجاد آب در مخزن سن فرنسیسکیتو شد، درخواست آب اضافی از رودخانه کلرادو را داد و شروع به گسیل داشتن مهندسین و معدن کاران برای پاکسازی مسیر تونل سن هاسینتو کرد که می‌دانست در ساخت قنات رودخانه کلرادو کلیدی است.[۹][۱۰]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام USGS1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام USGS2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام USGS3 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Merritt وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Facts وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. "The Story of the Los Angeles Aqueduct". Los Angeles Department of Water and Power. Archived from the original on 2009-02-01. Retrieved 2009-02-07.
  7. "DWP - Name Change Chronology". Water and Power Associates.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Basiago, Andrew D. (February 7, 1988), Water For Los Angeles – Sam Nelson Interview, The Regents of the University of California, 11, retrieved Oct 7, 2013
  9. Basiago, Andrew D. (February 7, 1988), Water For Los Angeles – Sam Nelson Interview, The Regents of the University of California, 8, retrieved October 7, 2013
  10. Joseph, Brian. "A short history of Metropolitan water". Orange County Register. Archived from the original on October 29, 2013. Retrieved Oct 10, 2013. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱. مقدار |dead-url=dead نامعتبر (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ بایگانی= را بررسی کنید (کمک)

یادداشت