احمدعلی ابتهاج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احمدعلی ابتهاج
ریاست فدراسیون وزنه‌برداری ایران
دوره مسئولیت
۱۳۳۲ – ۱۳۳۳
پادشاهمحمدرضا شاه پهلوی
ریاست فدراسیون شمشیربازی ایران
اطلاعات شخصی
زاده
احمدعلی ابتهاج سمیعی

۱۲۸۹ خورشیدی
،
درگذشته۱۳۵۵ خورشیدی (۶۶ سالگی)
۲۵۳۵ شاهنشاهی
جاده هراز،
ملیت ایران
همسر(ان)هما اعلم
روابطهوشنگ ابتهاج (برادرزاده)، ابوالحسن ابتهاج (برادر)، غلامحسین ابتهاج (برادر)
فرزندانخسرو
پیشهسیاستمدار
تخصصسرمایه‌دار، صنعتگر و مهندس

احمدعلی ابتهاج سمیعی (متولد ۱۲۸۹ خورشیدی/۱۹۱۱ میلادی – ۱۳۵۵ خورشیدی/۲۵۳۵ شاهنشاهی) سرمایه‌دار، صنعتگر و مهندس ایرانی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پدر او یعنی میرزا ابراهیم خان ابتهاج‌الملک تفرشی-که یک بهائی بود-به دست یکی از اسلام‌گرایان، با داس، کشته می‌شود.[۱]

ابتهاج تحصیلات خود را در تهران و فرانسه در رشته مهندسی راه و ساختمان به اتمام رسانید و سپس وارد فعالیت در بخش خصوصی ایران شد و در زمرهٔ مدیران و سرمایه داران فعال این کشور درآمد. ابتهاج از پیشکسوتان صنعت سیمان ایران بود. او از گردانندگان شرکت‌هایی چون سیمان تهران، سیمان شمال، سیمان دماوند، ایرانیت، پریفاب و شرکت ساختمان‌های کشور بود و در تأسیس پل‌ها و کارخانجات و ساختمان‌های بزرگی مشارکت داشت. او از ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۳ ریاست فدراسیون وزنه‌برداری و مدتی نیز ریاست فدراسیون شمشیربازی ایران را بر عهده داشت.

زندگی شخصی[ویرایش]

خودروی او در ۱۳۵۵ در جاده هراز بین آب اسک تا پلور (محل حادثه به " پیچ ابتهاج " شهرت دارد) دچار حادثه شد و پیکر او هیچگاه یافت نشد. همسر او هما اعلم، دختر امیر خان امیراعلم (با امیراسدالله علم؛ وزیر دربار پهلوی دوم اشتباه نشود) بود که چند ماه پیشتر درگذشته بود و بعد از آن احوال مهندس ابتهاج بسیار پریشان بود. پس از مرگ او و پیدا نشدن جسدش، امیر هوشنگ ابتهاج (متخلص به ه.ا.سایه) برای عموی خود سرود:

آن که سنگ صد بنای نو نهاد --- سنگ گوری هم نصیب خود نبرد (پیر پرنیان اندیش، در صحبت سایه، صفحه ۲۳۷)

او یکی از برادران ابتهاج و آخرین فرزند ابتهاج الملک بود. برادر بزرگتر وی ابوالحسن ابتهاج؛ مدیرکل بانک ملی و رئیس سازمان برنامه وبودجه بود و فرزند او خسرو نیز در سازمان برنامه کار می‌کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]