گیلک‌های قزوین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گیلک‌های قزوین
زبان‌ها
گیلکی و فارسی
دین
اسلام شیعه
قومیت‌های وابسته
مردم تبری، تات‌ها، تالش‌ها

گیلک‌های قزوین به یکی از اقوامی است که در استان قزوین در کنار اقوام دیگر زندگی می‌کنند.

پژوهش[ویرایش]

علاوه بر مهاجرین گیلک که بنابر دلایل شغلی وارد استان قزوین شده‌اند[۲] در شمال استان قزوین، زبان مردم الموت رگه‌های پررنگی از زبان گیلکی دارد و حتی گویشوران الموتی و گیلکی به راحتی می‌توانند بخش مهمی از گفته‌های همدیگر را بفهمند. فرهنگ و امثال و حکم و قصه‌های فولکلور یا مردمی این دو فرهنگ نیز در طول تاریخ همنشینی‌شان با یکدیگر تلفیق شده و تا حدودی برهم انطباق یافته‌است.[۳] همچنین دانشنامه ایرانیکا به سه زبان ترکی و تاتی و گیلکی در الموت اشاره می نماید.[۴]

پانویس[ویرایش]

  • جنیدی، فریدون، زندگی و مهاجرت آریائیان، بنیاد نیشابور.
  • سرتیپ پور، جهانگیر، «نشانه‌هایی از گذشته‌های دور گیلان و قزوین»
  • میر ابوالقاسمی، «گیلان از آغاز تا مشروطه»
  • گروه پژوهشگران، کتاب مشروطه خواهان قزوین ص۴۳

منابع[ویرایش]

  1. طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور (شاخص‌های غیرثبتی){گزارش}:استان قزوین/به سفارش شورای فرهنگ عمومی کشور؛ مدیر طرح و مسئول سیاست گذاری:منصور واعظی؛ اجرا:شرکت پژوهشگران خبره پارس -شابک:۳-۵۳-۶۶۲۷-۶۰۰-۹۷۸ *وضعیت نشر:تهران-موسسه انتشارات کتاب نشر ۱۳۹۱ *وضعیت ظاهری:۲۶۸ ص:جدول (بخش رنگی)، نمودار (بخش رنگی)
  2. «رسانه مجازی نگاه - تنوع گویش و لهجه در قزوین - فرهنگ‌ها، آداب و رسوم». www.negahmedia.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۴.
  3. «روزنامه ولایت قزوین - استان قزوین؛ گنجینه زبان‌های ایرانی». velaiatnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۴.
  4. «Apart from four Turkish-speaking villages higher up, the inhabitants of Alamūt speak Gīlakī and those of Rūdbār Tātī». iranicaonline.