گلوریا گوئیدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گلوریا گویدا)
گلوریا گوئیدا
زادهٔ۱۹ نوامبر ۱۹۵۲ ‏(۷۱ سال)
مرانو
ترنتینو آلتو آدیجه، ایتالیا
ملیتایتالیایی
پیشهبازیگر
مدل
سال‌های فعالیت۱۹۷۴–اکنون
همسر(ها)جانی دورلی (۱۹۸۱–اکنون)
فرزندان۱ دختر
گلوریا گوئیدا (راست) در کنار لی‌لی کاراتی در صحنه‌ای از فیلم بیست‌ساله بودن (۱۹۷۸)

گلوریا گوئیدا (ایتالیایی: Gloria Guida؛ ‏ تلفظ ایتالیایی: [ˈɡlɔrja ˈɡwida]؛ زادهٔ ۱۹ نوامبر ۱۹۵۲) بازیگر، مدل و خواننده اهل ایتالیا است. وی از سال ۱۹۷۴ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است و دلیل شهرتش بازی در فیلم‌های سبک کمدی سکسی سبک ایتالیایی به ویژه مجموعه‌فیلم‌های دختر دبیرستانی است که مشتمل بر پنج فیلم است که در چهارتای آن گلوریا گوئیدا نقش‌آفرینی نموده‌است. او همچنین در فیلم‌های درام اِروتیک داستان بلوغ در میانهٔ دهه ۱۹۷۰ بازی می‌کرد.

زندگی و حرفه هنری[ویرایش]

گلوریا گویدا در مرانو ایتالیا در خانواده ای اهل امیلیا-رومانیا به دنیا آمد. او در کودکی به همراه خانواده به بولونیا نقل‌مکان کرد. وی ابتدا حرفه خوانندگی را برگزید و از کلوپ رقص پدرش در ساحل رومانیا فعالیت هنری‌اش را آفاز کرد. سپس به مدلینگ روی آورد و در سال ۱۹۷۴ دختر نوجوان شایسته ایتالیا شد.

گوئیدا متعاقباً به سینما و بازی در فیلم‌های کمدی‌های سکسی روی آورد. دو فیلم اولیه او، دختر کوچولو (در کشورهای انگلیسی‌زبان: مونیکا) و زیر سن قانونی که هر دو در تابستان ۱۹۷۴ فیلم‌برداری شدند، داستان شخصیت‌های زن جوانی هستند که تمایلات جنسی خود را کشف می‌کنند. او در سال ۱۹۷۵ با دختر دبیرستانی به موفقیت واقعی خود دست یافت. یکی دیگر از فیلم‌های موفق او بیست‌ساله بودن در سال ۱۹۷۸ بود که در آن با لی‌لی کاراتی همبازی بود.

گوئیدا خود را یک کاتولیک رومی می‌داند.[۱]

گزیدهٔ نقش‌آفرینی‌ها[ویرایش]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • Lupi, Gordiano (2005). Le dive nude (به ایتالیایی). Rome: Profondo Rosso/Mondo ignoto. ISBN 88-89084-39-1.

منابع[ویرایش]

  1. Giordano, Lucio (5 November 2022). "Credo in Dio, ma temo che la vita eterna non esista". Dipiù (به ایتالیایی). No. 44. pp. 86–89.

پیوند به بیرون[ویرایش]