گلدیلاکس و سه خرس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«گلدیلاکس و سه خرس»
اثر رابرت ساوثی
نقاشی از آرتور راکهام
کشوربریتانیا
ژانر(ها)داستان عامیانه
انتشار
منتشرشده درپزشک (The Doctor)
ناشرلانگمن، ریز و غیره
تاریخ نشر۱۸۳۷

گلدیلاکس و سه خرس (به انگلیسی: Goldilocks and the Three Bears) (در اصل داستان سه خرس) (به انگلیسی: The Story of the Three Bears) داستان عامیانهٔ انگلیسی از قرن هجدهم است که سه نسخه از آن وجود دارد. نسخهٔ اصلی داستان قصهٔ پیرزن بدکاری را روایت می‌کند که به خانهٔ جنگلی سه خرس مجرد، درحالی که آن‌ها در خانه نیستند، وارد می‌شود. او روی صندلی‌های آنان می‌نشیند، حلیم آن‌ها را می‌خورد و در تخت آن‌ها می‌خوابد. زمانی که خرس‌ها به خانه برمی‌گردند او از جایش بلند می‌شود و از پنجره فرار می‌کند. در نسخهٔ دوم داستان جای پیرزن با دخترکی به نام گلدیلاکس (موطلایی) عوض می‌شود و در نسخهٔ سوم و معروف‌تر قصه به جای سه خرس مجرد خرس مادر، خرس پدر و خرس بچه جایگزین شده‌اند.

قصه‌ای که در ابتدا یک حکایت شفاهی وحشت‌انگیز بود بعدها به یک داستان خانوادگی دوست‌داشتنی تبدیل شد که تنها مایهٔ اندکی از هراسناکی در خود دارد. این قصه مایهٔ تفسیرهای متعدد شده و از آن فیلم‌ها، اپراها و آثار هنری دیگری ساخته شده‌است. «گلدیلاکس و سه خرس» یکی از محبوب‌ترین داستان‌های عامیانه در زبان انگلیسی است.[۱]

اصل گلدیلاکس نیز بر اساس داستان دخترکی که در این داستان به نام گلدیلاکس شناخته می شود نامگذاری شده است.

پانویس[ویرایش]

  1. (Elms 1977، ص. 257)

منابع[ویرایش]

  • Elms, Alan C. (July–September 1977). ""The Three Bears": Four Interpretations". The Journal of American Folklore. 90 (357). JSTOR 539519.