گروه کرایسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
املاک هلموت جیمز فرانک فون مولکه در سیلسیا
هلموت جیمز فرانک فون مولکه مؤسس گروه کرایسا

گروه کرایسا (به آلمانی: Kreisauer Kreis)؛ (۱۹۴۰–۱۹۴۴) یک گروه متشکل از ۲۵ شهروند آلمانی بود که توسط هلموت جیمز گراف فن مولتکه تأسیس شد.

تشکل گروه[ویرایش]

این گروه از مردان و تعدادی زن تشکیل شده بود که دارای پیشینه‌های متفاوت بودند که با نازیسم هیتلری مخالف بودند. در میان آنها، اشراف‌زاده، پروتستان، کاتولیک، متخصصان، سوسیالیست‌ها و محافظه کاران نیز وجود داشتند.[۱]

فرای اختلاف طبقاتی که میان اعضا گروه وجود داشت، ولی آنها یک انگیزه مشترک در مخالفت با نازیسم در زمینه اخلاقی و عقیدتی هیتلری داشتند. با این حال این گروه مقاومت مسلحانه و قهرآمیز را علیه هیتلر تبلیغ نمی‌کرد.

بعد از دستگیری هلموت فان مولته توسط گشتاپو در ژانویه ۱۹۴۴ این گروه رو به فروپاشی رفت و تعداد زیادی از اعضا نیز از جمله کلاوس فون اشتاوفنبرگ که در تلاش برای ترور هیتلر در ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ شرکت داشت، دستگیر شدند.[۲]

پیشینه فکری[ویرایش]

اعضا این گروه به شدت تحت تأثیر جنبش مردمی در آلمان به‌طور مشخص جنبش جوانان آلمان و سوسیال مذهبی‌ها بعد از جنگ جهانی اول بودند.[۳] علیرغم انگیزه‌های مختلف عقیدتی که در این گروه بود، ولی همه آنها مقاومت دربرابر فاشیسم هیتلری را ترویج می‌کردند. هواداران خود را تشویق می‌کردند که در عقاید سیاسی خشک و سنتی خود تجدید نظر کنند و با کسانی که مخالف بودند وارد بحث شوند. این شباهت‌های بنیادین یک محیطی را ایجاد کرد تا افرادی با پیشینه‌های مختلف گرد هم آمده و در مقاومت عقیدتی و فکری علیه رایش سوم مقاومت کنند.

منابع[ویرایش]

  1. Dulles, Allen Welsh (2000). Germany's Underground: The Anti-Nazi Resistance. De Capo Press. p. 81.
  2. Michalczyk, John J. (2004). Confront! Resistance to Nazi Germany. Peter Lang Publishing Inc.
  3. van Roon, Ger (1971). German Resistance to Hitler: Count von Moltke and the Kreisan Circle. New York: Van Nostrand Reinhold.

پیوند به بیرون[ویرایش]