ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه سی‌اس‌اس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سلام

به صفحهٔ پروژهٔ اصلاح CSSهای ویکی‌پدیای فارسی خوش‌آمدید. در این صفحه فهرستی از ایرادات CSS ویکی‌پدیای فارسی جمع‌آوری می‌شود، شخص یا اشخاصی از CSS کاران عضو ویکی‌پدیا برای کشف علت و رفع عیب هر قلم از ایرادات تعیین می‌شوند، و در نهایت، راه حل در صفحهٔ مربوط به آن مشکل وارد می‌شود.

ابزارها[ویرایش]

اکثر ایرادات CSS را ممکن است بتوانیم با کمک اصلاحی در monobook.css برطرف کنیم. اما هستند ایراداتی که محدود به یک مرورگر خاص (مثلا Internet Explorer) هستند و تلاش شما برای اصلاح آن‌ها از طریق monobook.css باعث می‌شود که در سایر مرورگرها صفحه نامرتب به نظر برسد.

در مورد ایراداتی که می‌توانید با کمک monobook.css حلشان کنید، ابتدا با تغییر در صفحهٔ monobook.css خودتان، سعی‌کنید به مرحله‌ای برسید که مشکل برای تمام مرورگرهای شناخته شده حل شود، آن وقت راه حل را در صفحهٔ مربوط در پروژه اعلام کنید، تا توسط بقیه آزمایش شود، و نهایتا در صورت موفقیت توسط مدیران در monobook.css اصلی اعمال شود.

آنهایی که از فایرفاکس استفاده می‌کنند می‌توانند از این ابزار برای دیدن تغییراتشان در سی‌اس‌اس بدون نیاز به تغییر monobook.css استفاده کنند.

نکات[ویرایش]

اول آن که اگر تا به حال CSS کار نکرده‌اید، احتمالا نخواهید توانست به این پروژه یاری برسانید. دلیل آن هم پیچیدگی (بیش از حد) کد صفحات ویکی‌پدیا است.

دوم آن که اگر مایلید در یکی از کارها کمک کنید، بعد از آن که صفحهٔ مربوط به آن کار را خواندید، کافی است ابتدا اسم خود را در جدول زیر مقابل آن کار اضافه کنید، و سپس در صفحهٔ مربوط به آن کار، نتیجهٔ تلاش‌هایتان را اعلام کنید.

جدول کارها[ویرایش]

شماره توضیح مختصر مرورگر عهده‌دار وضعیت
۱ لیست‌ها (ol و ul) وقتی در صفحه‌ای باشن که سمت چپش یه منو با float=left داره، از کادر بیرون می‌زنن. فایرفاکس حجت و سروش حل شد!
۲ الگوی Taxobox در ویکیپدیا باعث قطع شدن خط‌های جدا کنندهٔ پاراگراف‌ها نمی‌شود ولی چون در ویکیپدیا انگلیسی Taxobox به انتهای صفحه می‌چسبد خط جدا کننده که از آن رد شده دیده نمی‌شود اما الگوی فارسی آن به انتهای صفحه نمی‌چسبد و خط جداساز از زیر آن رد شده و دیده می‌شود. فایرفاکس سروش حل شد!
۳ صفحات ویکی‌پدیا در Internet Explorer با تصویر ۷۶۸×۱۰۲۴ دارای Horizontal Scrollbar می‌شن بدون این که نیاز داشته باشن. اینترنت اکسپلورر حجت حل شد!
۴ جدول فهرست کنندهٔ کاربران در صفحهٔ رده:کاربران ویندوز ایکس‌پی (لینک) از سمت راست از کادر خودش بیرون می‌زنه! فایرفاکس حجت همان کار ۱ است!
۵ فهرست مطالب (TOC) در ویکی‌پدیا در فایرفاکس، بسیار پهن نشون داده می‌شه، و متنی که توش هست، بسیار به سمت راست فشرده شده و فقط از نصف باکس استفاده می‌کنه. (مثال آن همین صفحه که در آن هستید.) فایرفاکس حجت همان کار ۱ است!
۶ خط افقی (hr) ای که بالای فهرست مطالب قرار داره، در صورتی که سمت چپ‌اش یک object با float چپ وجود داشته باشه، در فایرفاکس سر جای خودش نشون داده نمی‌شه. (مثال) فایرفاکس حجت و سروش حل شد!
۷ نوار بالای صفحه توضیح عکس‌ها درست نمایش داده نمی‌شد. (مثال) قسمتی از راه‌حل گفته شده در مشکل ۱ این مشکل را نیز حل می‌کند. فایرفاکس سروش حل شد!
۸ نوار actions بالای صفحه در Opera زیادی سمت راست دیده می‌شود. اپرا ۹ حجت بررسی
۹ در اینترنت اکسپلورر نوار مربوط به Actions درست نشون داده نمی‌شه: تصویر اینترنت اکسپلورر حجت بررسی
۱۰ الگوهایی که برای قدردانی از کاربرها استفاده می‌شود، به سمت راست float می‌شوند، و متن عنوان بعدی به طرز نامناسبی به چپ رانده می‌شود. مثال در تصویر تمام مرورگرها حجت و مهدی بررسی
۱۱ کلیک کردن روی تصویر لوگوی ویکی‌پدیا در سمت راست و بالای صفحه، باعث می‌شود که موقتاً Horizontal Scrollbar پیدا شود. فایرفاکس حجت حل شد!
۱۲ شماره‌های مربوط به رفرانس‌های حاصل از references از سمت چپ بیرون می‌زند. فایرفاکس حجت حل شد!

CSSهای ویکی‌پدیا کدامند؟[ویرایش]

تمام صفحات ویکی‌پدیا تعدادی فایل CSS رو از سرور بارگیری می‌کنند. تعدادی از اوه‌ها در نسخهٔ انگلیسی هم وجود دارن، ولی تعدادی از اون‌ها در نسخهٔ فارسی فرق دارن، یا اصلا فقط در ویکی‌پدیای فارسی به کار گرفته شده‌ان.

من این صفحات رو در پایین لینک کردم. توجه داشته باشید که نصف بیشتر این CSS ها در واقع داینامیک هستن، و قابل تغییر. بدیهیه که اون‌هایی که داینامیک هستن، با استفاده از صفحهٔ /w/index.php?title=.... دریافت می‌شن.

اون‌هایی که استاتیک هستن که خودشون فایلشون اسم داره. از اونایی که داینامیک هستن، تقریبا همه‌شون اسم صفحه‌ای که به صورت داینامیک گرفته می‌شه یه اسم xxxx.css هستش. اون مواردی که اسمی ندارن رو من خودم براشون اسم می‌گذارم. اسامی به کار رفته شده در زیر برای اینه که بعداً که می‌خوایم راجع به CSS های ویکی حرف بزنیم، بتونیم ساده و راحت منظورمون رو برسونیم.

CSS هایی که توسط فایرفاکس بارگیری می‌شن[ویرایش]

  • مونوبوک شخصی هر کاربر، که از آدرس [[کاربر:نام_کاربری/monobook.css]] بارگیری می‌شه. برای این که اسمش با Monobook.css بالایی قاطی نشه من اسمش رو می‌ذارم usermonobook.css .

CSS هایی که توسط نسخه‌های مختلف Internet Explorer بارگیری می‌شن[ویرایش]