ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۷ ایران/شرایط داوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شرایط داوری (ویرایش)

هیئت داوری محلی عکس‌های مسابقه‌ی امسال را بر مبنای سه خاصیت ارزیابی خواهند کرد:

  • تکنیک عکاسی - کیفیت و تکنیک عکاسی به‌کار رفته در عکس‌ها یکی از مبناهای داوری است. ژرفانمایی (پرسپکتیو) صحیح به طوری که یادمان به درستی نشان داده شود، درجه‌ی وضوح عکس، و سایر تکنیک‌های عکاسی مورد توجه داوران خواهند بود. به عنوان یک اصل کلی، در اکثر موارد از اصول تکنیکی نگاره‌های برگزیده پیروی می‌کنند. برای دیدن لیست کامل اصول تکنیکی این عکس‌ها اینجا را بخوانید.
  • کاربرد در ویکی‌پدیا - یکی از هدف‌های اصلی برگذاری مسابقه‌ی ویکی دوست‌دار یادمان‌ها جمع‌آوری و ثبت یادمان‌های ملی ایران در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیاست. به همین جهت، عکس‌ها از لحاظ کاربرد آن‌ها در دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا ارزیابی می‌شوند. (نمای یادمان نباید غیرواقعی جلوه داده شود، جزئیاتی که توجه را از یادمان سلب می‌کنند نباید در عکس‌ها باشند، و غیره.)
  • اصالت - هزاران هزار عکس از برخی از یادمان‌های ایران در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارند. هیئت داوری به دنبال عکس‌هایی هستند که نگاهی تازه به یادمان مورد نظر داشته باشند. نگاه تازه می‌تواند عکسی از یادمان در فصلی متفاوت از سال، در زمانی از روز با نور متفاوت، زاویه‌ای خاص از یادمان، و غیره باشد.

هیئت داوری محلی (ویرایش)

دیوید گابلر ۳۵ ساله و مهندس نرم‌افزار است و در اوقات فراغت خود عکاسی می‌کند. او به سفر و عکاسی از فرهنگ، چشم‌اندازها، و خطوط راه‌آهن کشورهای مختلف علاقه دارد. این علائق او را گاهی به نقاطی دور از راه‌های معمول می‌برد، جایی که او می‌تواند عکس‌های بکری بگیرد. دیوید عکس‌های متعددی در ویکی‌انبار دارد که در بخش عکس‌های باکیفیت بالا یا نمونه طبقه‌بندی شده‌اند. عکس اول جهانی در سال ۲۰۱۳ مسابقه‌ی ویکی‌ دوست‌دار یادمان‌ها متعلق به دیوید است.

دیه‌گو دلسو مدیر پروژه در یک شرکت سازنده‌ی اتومبیل‌های الکتریکی و دوگانه‌سوز است. او در اوقات فراغت خود عکاسی می‌کند و بیش از ۱۵۰۰۰ عکس به ویکی‌انبار اهدا کرده که بیش از ۳۰۰ عکس از این مجموعه به عنوان عکس برتر، و نزدیک ۹۰۰۰ عکس او به عنوان عکس باکیفیت شناخته شده‌اند. دیه‌گو در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرد و با عکس‌هایی از ایران در مسابقه‌ی ویکی دوست‌دار یادمان‌های ۱۳۹۵ شرکت کرد و دو عکس او جزو ده عکس برتر مسابقه‌ی ایران قرار گرفتند.

حمید اسکندری متولد سال ۱۳۵۰ در تهران از سال ۱۳۷۲ کار خود را با عکاسی تجاری و صنعتی آغاز کرد. او از سال ۲۰۱۰ میلادی با نشنال جئوگرافی و از سال ۲۰۱۲ با دانشگاه هاروارد در زمینه‌ی عکاسی همکاری می‌کند. او همچنین دارای سابقه‌ی کار در نشریات و مطبوعات بین‌المللی است.

کیمیا رهگذار ساکن تهران و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی الکترونیک و عضو انجمن عکاسان صنعتی تبلیغاتی ایران و اتحادیه‌ی عکاسان هنری کاناداست. او تا به امروز در ۳۲ نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران شرکت کرده است. او علاوه بر عکاسی حرفه‌ای به پژوهش در زمینه‌ی کاربرد عکاسی آنالوگ در هنر مفهومی می‌پردازد که حاصل آن چندین نمایشگاه و سخنرانی در تهران، نیویورک و بوستون بوده است.

سام جوان‌روح عکاس و تصویرساز است. او مدیر خلاقیت در شرکت اگپلنت پیکچرز است و در طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های تصویری و خلاقیت‌های ویژه و انیمیشن در تلویزیون و فیلم فعالیت دارد. سام برای خیلی از علاقمندان به عکاسی توسط فوتوبلاگ‌ش، دوز روزانه، که به مدت ۱۰ سال هرروز یک عکس منتشر می‌کرد شناخته‌شده‌است. دوز روزانه برنده ی جوایز کثیری است و به عنوان ۵ وب‌سایت عکاسی در سال ۲۰۱۳ شناخته شده‌است.

محمد مجیدی متولد سال ۱۳۴۶ در تهران و فارغ‌التحصیل فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی است. او دو بارنفر اول در مسابقه‌ی معمار بوده است. او همچنین مؤسس و مدیر دفتر معماری بن سار است. او در اوقات فراغت خود عکاسی می‌کند و در سال‌های گذشته به نقاط مختلفی از ایران و جهان سفرکرده و از طریق عکاسی ساختمان‌های زیادی را در این مناطق مورد مطالعه قرار داده‌است.