ناوچه جوشن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قایق موشک‌انداز جوشن)

قایق موشک‌انداز (توپ‌دار) جوشن از رده قایق‌های موشک‌انداز کلاس کمان (Combattante II type) که در عملیات مروارید شرکت کرد.

این قایق در سال ۱۹۸۸ در خلیج فارس توسط نیروی دریایی ایالات متحده غرق شد. در سال ۲۰۰۶ قایق مشابهی در ایران ساخته و با همین نام به آب انداخته شد. ایالات متحده آمریکا از ابتدای جنگ عراق علیه ایران با متهم کردن اتحاد جماهیر شوروی (سابق) به نقض بی‌طرفی، خود عملاً با در اختیار قرار دادن اطلاعات ماهواره‌ای و کمک به نیروی هوایی ارتش بعث در حمله به مراکز و تأسیسات نفتی ایران و همچنین تقویت حضور نامشروع ناوگان خود در خلیج فارس و دریای عمان به بهانه تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی بین‌المللی اقدامات خصمانه‌ای انجام می‌داد. موضع بی‌طرفی دروغین ایالات متحده آمریکا با انجام عملیات اسکورت کشتی‌های نفت‌کش کویتی که با عنوان «عملیات اراده جدی» از سال ۱۹۸۷ انجام گرفت اولین اقدام پشتیبانی آشکار از دشمن بعثی به حساب می‌آمد ولی از آنجایی که در اولین مرحله از سری عملیات‏‌های اراده جدّی، ناوشکن آمریکایی اسکورت کننده در اثر برخورد با مین در معرض غرق شدن قرار گرفت و بدین وسیله غرور و اقتدار ناوگان متجاوز آمریکا در خلیج فارس در هم شکسته و به سخره گرفته شد. وقاحت فرماندهان آمریکایی به جایی رسید که عناصر پدافندی سکوهای نفتی نصر و سلمان را در خلیج‌فارس تهدید کرده و از آنان می‌خواهند که سکوها را ترک کنند، ولی مدافعین این سکوها شجاعانه ایستادگی کردند و به جای تن دادن به ذلت، آتش خشم خود را علیه متجاوزین گشودند. پیرو این اقدام مذبوحانه، ناوچه موشک‌انداز جوشن که در مأموریت اسکورت کاروان کشتی‏‌های نفت خودی حضورداشت و نزدیک‌ترین یگان به صحنه عملیات بود بنا به دستور صادره به منطقه عملیات سکوهای نفتی نصر و سلمان رفته و در جهت امداد و نجات مدافعین سکوها اقدام کند.

ناوچه جوشن در نزدیکی منطقه عملیات هدف جنگ الکترونیکی ناوهای متجاوز آمریکایی قرار می‌گیرد و فرمانده ناو آمریکایی توسط رادیو از فرمانده ناوچه می‌خواهد به همراه کلیه کارکنان تسلیم شده ولی فرمانده شجاع ناوچه جوشن ضمن ‏مشورت ‏با‏ فرمانده ‏دوم ناوچه، شهید ناوسروان «زارع نعمتی» و افسر عملیات شهید ناوبان یکم «ابراهیم حرآبادی»، پایداری و مقاومت تا مرز شهادت را انتخاب می‌کنند و با پاسخ دندان‌شکن به فرمانده ناو آمریکایی و اعلام محل جنگ،آماده مقابله با تهدیدات می‌شوند. هر چند مقابله نابرابر بود ولی آزادی و شرف یک ملت در گرو ایستادگی و مقاومت آنها قرارداشت و چه جانانه ایستادند و برگ زرین دیگری را در جریده تاریخ پر افتخار ایران عزیز رقم زدند .


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

حماسه ناوچه «جوشن» یادگاری از دلیرمردان ارتشی