اریک برن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵: خط ۵:


== زندگی ==
== زندگی ==
اریک در ۱۰ می ۱۹۱۰ در [[مونترال]] [[کانادا]] متولد شد.اسم کاملش اریک لنارد برنشتاین بود.او و خواهرش گریس که ۵ سال از او کوچکتر بود فرزندان یک زوج فیزیکدان - نویسنده به نام های دیوید و سارا گوردون برنشتاین بودند.پدر در سال ۱۹۲۱ از دنیا رفت و فرزندان با مادرشان بزرگ شدند.اریک به دانشگاه [[دانشگاه مک گیل|مک گیل]] رفت و در سال ۱۹۳۱ فارغ التحصیل شد.زمانی که در مک گیل مشغول به تحصیل بود مطالبی را با نام مستعار برای چند روزنامه دانشجویی می نوشت.او روانپزشکی را در [[دانشگاه ییل]] و تحت نظر پل فدرن شروع و در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسانید.او در سال ۱۹۳۹ به شهروندی [[آمریکا]] در آمد.
اریک در 10 می 1910 در [[مونترال]] [[کانادا]] متولد شد.اسم کاملش اریک لنارد برنشتاین بود.او و خواهرش گریس که 5 سال از او کوچکتر بود فرزندان یک زوج فیزیکدان - نویسنده به نام های دیوید و سارا گوردون برنشتاین بودند.پدر در سال 1921 از دنیا رفت و فرزندان با مادرشان بزرگ شدند.اریک به دانشگاه [[دانشگاه مک گیل|مک گیل]] رفت و در سال 1931 فارغ التحصیل شد.زمانی که در مک گیل مشغول به تحصیل بود مطالبی را با نام مستعار برای چند روزنامه دانشجویی می نوشت.او روانپزشکی را در [[دانشگاه ییل]] و تحت نظر پل فدرن شروع و در سال 1938 به اتمام رسانید.او در سال 1939 به شهروندی [[آمریکا]] در آمد.
در سال ۱۹۴۳ نامش را به اریک برن تغییر داد.او هم چنان به نوشتن مقاله با نام مستعار ادامه می داد.تحصیللاتش به واسطه شروع [[جنگ جهانی دوم]] قطع شد.دوره سربازی را در قسمت پزشکی ارتش بود که در سا ل ۱۹۴۵ به اتمام رسید.
در سال 1943 نامش را به اریک برن تغییر داد.او هم چنان به نوشتن مقاله با نام مستعار ادامه می داد.تحصیللاتش به واسطه شروع [[جنگ جهانی دوم]] قطع شد.دوره سربازی را در قسمت پزشکی ارتش بود که در سا ل 1945 به اتمام رسید.
== بازی‌های روابط انسانی ==
== بازی‌های روابط انسانی ==



نسخهٔ ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۴۴

اریک برن (۱۰ می‌۱۹۱۰ -- ۱۵ جولای ۱۹۷۰) روانپزشک آمریکایی کانادازاد است. او به عنوان مبدع تحلیل رفتار متقابل شهرت دارد.[۱]

زندگی

اریک در 10 می 1910 در مونترال کانادا متولد شد.اسم کاملش اریک لنارد برنشتاین بود.او و خواهرش گریس که 5 سال از او کوچکتر بود فرزندان یک زوج فیزیکدان - نویسنده به نام های دیوید و سارا گوردون برنشتاین بودند.پدر در سال 1921 از دنیا رفت و فرزندان با مادرشان بزرگ شدند.اریک به دانشگاه مک گیل رفت و در سال 1931 فارغ التحصیل شد.زمانی که در مک گیل مشغول به تحصیل بود مطالبی را با نام مستعار برای چند روزنامه دانشجویی می نوشت.او روانپزشکی را در دانشگاه ییل و تحت نظر پل فدرن شروع و در سال 1938 به اتمام رسانید.او در سال 1939 به شهروندی آمریکا در آمد. در سال 1943 نامش را به اریک برن تغییر داد.او هم چنان به نوشتن مقاله با نام مستعار ادامه می داد.تحصیللاتش به واسطه شروع جنگ جهانی دوم قطع شد.دوره سربازی را در قسمت پزشکی ارتش بود که در سا ل 1945 به اتمام رسید.

بازی‌های روابط انسانی

به گفتهٔ اریک برن بازی‌ها عبارت‌اند از یک سلسله مراوده‌ها که بین افراد و برای ارتباط برقرار کردن به کار می‌روند. تمام اعمال متقابل انسان‌ها طبق بازی‌های مرسوم و آدابی که از دل این بازی‌ها بیرون آمده، انجام می‌شود و اصولاً می‌توان گفت تمام رفتارهای اجتماعی و گاهی خصوصی انسان‌ها، بازی است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. ویکی‌پدیای انگلیسی
  • بازی‌ها، اریک برن، ترجمه اسماعیل فصیح
  • وضعیت آخر، توماس هریس