دانشگاه صلاح‌الدین-اربیل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Reza ce (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع۲|ماه=مه|روز=۱۴|سال=۲۰۰۷|چند = {{{1|۷}}}}}
{{بدون منبع}}


[[تصویر:Salahaddin_university_219.jpg‏|دانشگاه صلاح الدین اربیل]]
[[تصویر:Salahaddin_university_219.jpg‏|دانشگاه صلاح الدین اربیل]]

نسخهٔ ‏۱۴ مهٔ ۲۰۰۷، ساعت ۱۱:۱۰

این الگو باید جانشانی شود.

دانشگاه صلاح الدین اربیل دانشگاه صلاح الدین , یکی از قدیمی ترین و بزرگترین موسسات آموزش عالی در اقلیم کردستان می باشد . در سال 1968 تحت نام ( دانشگاه سلیمانیه ) , در شهر سلیمانیه تاسیس شد . در سال 1981 به شهر اربیل منتقل شد و به ( دانشگاه صلاح الدین ) تغییر نام داد . در ابتدا این دانشگاه شامل هفت دانشکده ی : علوم , کشاورزی , مهندسی , اداره و اقتصاد , ادبیات , آموزش و پرورش و پزشکی بود . در سال 1985 دانشکده های حقوق و علوم سیاسی به این دانشگاه اضافه شدند . در سال 1995 دانشکده دندانپزشکی هم به این دانشگاه اضافه شد . در سال 2004 دانشکده تکنولوژی هم به آنها اضافه شد و مجموع دانشکده ها به 22 عدد رسید . در سال 2005 این مجموع به 18 عدد تقلیل یافت , زیرا دانشکده های پزشکی , دندانپزشکی , پرستاری و داروسازی تحت نام ( دانشگاه پزشکی اربیل ) از دانشگاه صلاح الدین جدا شدند . دانشگاه صلاح الدین عضو اتحادیه بین المللی دانشگاهها می باشد . در این دانشگاه رتبه ها و مدارک گوناگون آکادمیک به اشخاص واجد شرایط اعطا شده , که از جمله آنها :

Bachelor Of Arts (BA) , Bachelor Of Science (BS) , Master Of Arts (MA) , Master Of Science (MS) , Doctorate Of Philosophy (PHD) And Medical Degree (MD)

مدارک دانشگاه صلاح الدین در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده اند . در این دانشگاه تدریس به زبان انگلیسی می باشد . این دانشگاه سالانه پذیرای عده کثیری از دانشجویان مسیحی ( آشوری و کلدانی ) می باشد . در این دانشگاه اونیفورم خاصی وجود ندارد و همه در نوع پوشش آزاد می باشند . دانشکده های این دانشگاه در یک ساختمان واحد نیستند و هر کدام در مکانی جدا از بقیه آنها قرار گرفته است . البته باید ذکر کنم تمامی شان به ترتیب در یک جاده که به شهر کرکوک ختم می شود واقع شده اند . یک شرکت نروژی مشغول ساخت یک دانشگاه جدید می باشد که تمامی این دانشکده ها را در خود جای دهد . دانشجویان مسیحی در کافیتریاهای تمام دانشکده ها از میز خاص خود برخوردارند . البته باید ذکر کنم که روابط تمام دانشجویان مسیحی با دانشجویان مسلمان , رابطه ای بسیار دوستانه و صمیمی می باشد . دانشجوهای سال اول را ( غاز ) می نامند و هنگام اولین ورودشان به دانشگاه , با در آوردن صدای غاز آنها را مسخره می کنند , چون مثلا از قوانین دانشگاه چیزی نمی دانند . بعد از ورود دانشجوهای جدید , به افتخار آنها و برای آشنایی بیشتر با همدیگر , دانشجویان سالهای بالاتر پیک نیکی ترتیب می دهند . یک هفته قبل از عید کریسمس , دانشجویان مسیحی تمام دانشکده ها درخت کاج زیبایی را که سمبل زنده بودن مسیح می باشد تزیین می کنند و در دانشگاه قرار می دهند . دانشجوهای مسیحی به مناسبت عید کریسمس 2 روز , به مناسبت عید پاک 3 روز و به مناسبت 1 آوریل یک روز تعطیلی دارند . یک ماه مانده به پایان سال تحصیلی دانشجویان سال آخر هر دانشکده ای مراسم ( عکسهای فارغ التحصیلی ) را در دانشکده شان برگزار می کنند . در اواخر ماه سبتامبر مراسم رسمی فارغ التحصیلی تمام دانشجویان مسیحی و مسلمان در استادیوم بین المللی شهید فرانسو حریری ( واقع در شهر اربیل ) برگزار می شود . در این مراسم تمامی آنها ردای مخصوص را به تن می کنند و کلاه مخصوص را هم به سر می گذارند . شالی هم به گردن می اندازند که رنگش بر حسب دانشکده شان فرق می کند . تمامی دانشجویان در وضعیت رفاهی خوبی به سر می برند . هر دانشجو ماهیانه 100$ کمک هزینه تحصیلی دریافت می کند , تمامی کتابها از سوی خود دانشکده و بصورت رایگان در اختیار دانشجو قرار می گیرد .