آنتروپی آماری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز +{{بدون منبع}}
Mrmahdiarnt (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط لوودیگ بولتزمن (Ludwing Boltzmann) در سال 1896 ، [[آنتروپی]] را محاسبه کنیم:
بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط لوودیگ بولتزمن (Ludwing Boltzmann) در سال 1896 ، [[آنتروپی]] را محاسبه کنیم:

S=klnW
یک سیستم ترمودینامیکی را که با پارامترهای ماکروسکوپیکی چون <math>(X_1, \cdots, X_n)</math> توصیف میشود در نظر بگیرید. تعداد حالات میکروسکوپیکی که همگی منجر به حالت ماکروسکوپیک فوق میشود را با <math>\Omega</math> نشان دهید. بدیهی است که <math>\Omega</math> به <math>(X_1, \cdots, X_2)</math> بستگی دارد. آنتروپی این حالت ماکروسکوپی را با رابطه
که k، ثابت بولتزمن است که این ثابت به صورت به ثابت گاز ربط دارد. کمیت W تعداد راههای متفاوتی است که سیستم می‌تواند با توزیع اتمها یا مولکولها بر روی حالتهای در دسترس به انرژی خاصی برسد. واحد آنتروپی با واحد k یکسان است. در نتیجه واحد آنتروپی مولی ، J/mol.k می‌باشد؛ (این با واحد R و [[ظرفیت گرمایی]] یکی است.)
<center>
<math>\displaystyle S(X_1, \cdots, X_n) = k \ln \Omega</math>
</center>
تعریف میکنیم. <math>k</math> ثابت بولتزمن است و هم واحد با آنتروپی. در نتیجه واحد آنتروپی J/K می‌باشد؛ (این با واحد R و [[ظرفیت گرمایی]] یکی است.)


==جستارهای وابسته==
==جستارهای وابسته==

نسخهٔ ‏۲۱ نوامبر ۲۰۰۶، ساعت ۰۸:۰۸

بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط لوودیگ بولتزمن (Ludwing Boltzmann) در سال 1896 ، آنتروپی را محاسبه کنیم:

یک سیستم ترمودینامیکی را که با پارامترهای ماکروسکوپیکی چون توصیف میشود در نظر بگیرید. تعداد حالات میکروسکوپیکی که همگی منجر به حالت ماکروسکوپیک فوق میشود را با نشان دهید. بدیهی است که به بستگی دارد. آنتروپی این حالت ماکروسکوپی را با رابطه

تعریف میکنیم. ثابت بولتزمن است و هم واحد با آنتروپی. در نتیجه واحد آنتروپی J/K می‌باشد؛ (این با واحد R و ظرفیت گرمایی یکی است.)

جستارهای وابسته