آنتروپی آماری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ترانه جوانبخت (بحث | مشارکت‌ها)
افزودن منبع.
ترانه جوانبخت (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
انتروپی آماری یک [[کمیت]] [[ترمودینامیک]]ی است و در [[شیمی‌فیزیک]] کاربردهای فراوان دارد.
بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط لوودیگ بولتزمن (Ludwig Boltzmann) در سال 1896 ، [[آنتروپی]] را محاسبه کنیم:


== تعریف انتروپی آماری ==
یک سیستم ترمودینامیکی را که با پارامترهای ماکروسکوپیکی چون <math>(X_1, \cdots, X_n)</math> توصیف می‌شود در نظر بگیرید. تعداد حالات میکروسکوپیکی که همگی منجر به حالت ماکروسکوپیک فوق می‌شود را با <math>\Omega</math> نشان دهید. بدیهی است که <math>\Omega</math> به <math>(X_1, \cdots, X_2)</math> بستگی دارد. آنتروپی این حالت ماکروسکوپی را با رابطه
بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط [[لوودیگ بولتزمن]] (Ludwig Boltzmann) در سال 1896 ، [[آنتروپی]] را محاسبه کنیم:

در یک سیستم ترمودینامیکی با پارامترهای ماکروسکوپیکی چون <math>(X_1, \cdots, X_n)</math> تعداد حالات میکروسکوپیکی که همگی منجر به حالت ماکروسکوپیک فوق می‌شود را با <math>\Omega</math> نشان می‌دهند. <math>\Omega</math> به <math>(X_1, \cdots, X_2)</math> بستگی دارد. آنتروپی این حالت ماکروسکوپی را با رابطه
<center>
<center>
<math>\displaystyle S(X_1, \cdots, X_n) = k \ln \Omega</math>
<math>\displaystyle S(X_1, \cdots, X_n) = k \ln \Omega</math>
</center>
</center>
تعریف می‌کنیم. <math>k</math> ثابت بولتزمن است و هم واحد با آنتروپی. در نتیجه واحد آنتروپی J/K می‌باشد؛ (این با واحد R و [[ظرفیت گرمایی]] یکی است.)
تعریف می‌کنند. <math>k</math> [[ثابت بولتزمن]] است و هم [[واحد]] با آنتروپی. در نتیجه واحد آنتروپی J/K می‌باشد؛ (این با واحد R و [[ظرفیت گرمایی]] یکی است.)


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۱۵:۵۴

انتروپی آماری یک کمیت ترمودینامیکی است و در شیمی‌فیزیک کاربردهای فراوان دارد.

تعریف انتروپی آماری

بر مبنای تعریف آماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شده توسط لوودیگ بولتزمن (Ludwig Boltzmann) در سال 1896 ، آنتروپی را محاسبه کنیم:

در یک سیستم ترمودینامیکی با پارامترهای ماکروسکوپیکی چون تعداد حالات میکروسکوپیکی که همگی منجر به حالت ماکروسکوپیک فوق می‌شود را با نشان می‌دهند. به بستگی دارد. آنتروپی این حالت ماکروسکوپی را با رابطه

تعریف می‌کنند. ثابت بولتزمن است و هم واحد با آنتروپی. در نتیجه واحد آنتروپی J/K می‌باشد؛ (این با واحد R و ظرفیت گرمایی یکی است.)

جستارهای وابسته

منبع

  • Peter Atkins and Julio de Paula, Physical chemistry, W. H. Freeman; 8th edition, U.S.A, 2006. ISBN 0716787598