المپیاس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
فقط خواننده‌ها را گیج می‌کرد
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
گسترش
خط ۱: خط ۱:
[[تصویر:Roman - Medallion with Olympias - Walters 592 - Obverse.jpg|انگشتی|نشان سلطنتی روم منقش به چهرهٔ المپیاس: بخشی از زنجیره‌ای متعلق به امپراطور کاراکالا در قرن سوم میلادی که امپراطور را از نوادگان اسکندر کبیر نشان می‌داد.]]
[[تصویر:Roman - Medallion with Olympias - Walters 592 - Obverse.jpg|انگشتی|نشان سلطنتی روم منقش به چهرهٔ المپیاس: بخشی از زنجیره‌ای متعلق به امپراطور کاراکالا در قرن سوم میلادی که امپراطور را از نوادگان اسکندر کبیر نشان می‌داد.]]


'''المپیاس''' (به [[یونانی]]: Ὀλυμπιάς؛ ۳۷۵–۳۱۶ پیش از میلاد) شاهزادهٔ [[اپیروس]]، دختر [[نئوپتولموس یکم]]، همسر چهارم [[فیلیپ دوم مقدونی]]، و مادر [[اسکندر کبیر]] بود. او از معتقدین به فرقهٔ مارپرستان می‌گسار در مراسم آیینی [[دیونوسوس|دیونوسوسی]] بود و بنا بر اظهارات [[پلوتارک]] احتمالاً با مارها همبستر می‌شده‌است.
'''المپیاس''' یا ''اولومپیاس'' (به [[یونانی]]: Ὀλυμπιάς؛ ۳۷۵–۳۱۶ پیش از میلاد) شاهزادهٔ [[اپیروس]]، دختر [[نئوپتولموس یکم]]، همسر چهارم [[فیلیپ دوم مقدونی]]، و مادر [[اسکندر کبیر]] بود. او از معتقدین به فرقهٔ مارپرستان می‌گسار در مراسم آیینی [[دیونوسوس|دیونوسوسی]] بود و بنا بر اظهارات [[پلوتارک]] احتمالاً با مارها همبستر می‌شده‌است.

== نام و نسب ==
المپیاس دختر [[نئوپتولمایوس یکم]]، شاه قبیلهٔ [[مولوسیا]] در [[اپیروس]]، و خواهر [[الکساندر یکم اپیروس|الکساندر یکم]] بود. خانوادهٔ او به خاندان آیاکیدای تعلق داشت. خاندان آیاکیدای از محترم‌ترین خاندان‌های اپیروس به شمار می‌آمد و مدعی بود که نسبش به نئوپتولمایوس، پسر [[آشیل]]، می‌رسد. ظاهراً نام اصلی المپیاس، پولوکسِنا بوده اما پیش از ازدواج با فیلیپ و در پی آشنایی‌اش با آیین مرموز و ناشناخته‌ای، به مورتاله تغییر نام داده‌است.

المپیاس سومین نامی بود که وی خود را بدان نامید و احتمالاً به سبب پیروزی فیلیپ در بازی‌های المپیک سال ۳۵۶ پیش از میلاد بوده‌است. همچنین او استراتونیکه نیز خوانده شده‌است که احتمالاً لقبی بوده که پس از مرگ [[کلئوپاترا ائورودیکه]]، آخرین همسر فیلیپ و رقیب المپاس، به نشانهٔ پیروزی به انتهای نام خود افزوده‌است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۶ مهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۵:۳۶

نشان سلطنتی روم منقش به چهرهٔ المپیاس: بخشی از زنجیره‌ای متعلق به امپراطور کاراکالا در قرن سوم میلادی که امپراطور را از نوادگان اسکندر کبیر نشان می‌داد.

المپیاس یا اولومپیاس (به یونانی: Ὀλυμπιάς؛ ۳۷۵–۳۱۶ پیش از میلاد) شاهزادهٔ اپیروس، دختر نئوپتولموس یکم، همسر چهارم فیلیپ دوم مقدونی، و مادر اسکندر کبیر بود. او از معتقدین به فرقهٔ مارپرستان می‌گسار در مراسم آیینی دیونوسوسی بود و بنا بر اظهارات پلوتارک احتمالاً با مارها همبستر می‌شده‌است.

نام و نسب

المپیاس دختر نئوپتولمایوس یکم، شاه قبیلهٔ مولوسیا در اپیروس، و خواهر الکساندر یکم بود. خانوادهٔ او به خاندان آیاکیدای تعلق داشت. خاندان آیاکیدای از محترم‌ترین خاندان‌های اپیروس به شمار می‌آمد و مدعی بود که نسبش به نئوپتولمایوس، پسر آشیل، می‌رسد. ظاهراً نام اصلی المپیاس، پولوکسِنا بوده اما پیش از ازدواج با فیلیپ و در پی آشنایی‌اش با آیین مرموز و ناشناخته‌ای، به مورتاله تغییر نام داده‌است.

المپیاس سومین نامی بود که وی خود را بدان نامید و احتمالاً به سبب پیروزی فیلیپ در بازی‌های المپیک سال ۳۵۶ پیش از میلاد بوده‌است. همچنین او استراتونیکه نیز خوانده شده‌است که احتمالاً لقبی بوده که پس از مرگ کلئوپاترا ائورودیکه، آخرین همسر فیلیپ و رقیب المپاس، به نشانهٔ پیروزی به انتهای نام خود افزوده‌است.

منابع