وزارت امور خارجه اوکراین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وزارت امور خارجه
Міністерство закордонних справ
Ministry دید کلی
بنیان‌گذاری۱۲ نوامبر ۱۹۱۷
حوزهٔ قدرت اوکراین
ستاد1, Mykhailivska Sq, Kyiv[۱]
کارکنان2,000+[۲]
وزیر مسئول
گروه بالادستCabinet of Ministers
وبگاه

وزارت امور خارجه اوکراین (اوکراینی: Міністерство закордонних справ України) یکی از وزارت خانه های دولت اوکراین است که بر روابط خارجی اوکراین نظارت دارد.

تاریخچه[ویرایش]

این وزارتخانه در ابتدا به عنوان دبیرخانه عمومی ملیت‌ها به عنوان بخشی از دبیرخانه عمومی اوکراین تأسیس شد و توسط فدرالیست سرهی یفریموف اداره می‌شد. به دلیل مداخله شوروی، این دفتر در ۲۲ دسامبر ۱۹۱۷ به یک وزارتخانه تبدیل شد. تقریباً در همان زمان حکومت دیگری به نام شوروی تشکیل شد که دولت اوکراین را ضدانقلابی اعلام کرد. دولت شوروی اوکراین نیز دفتر خود را در اول مارس ۱۹۱۸ سازماندهی مجدد کرد. در سال ۱۹۲۳ این دفتر توسط دولت اتحاد جماهیر شوروی منحل شد و در سال ۱۹۴۴، بیست سال بعد، دوباره به کار خود بازگشت. اولین نمایندگان شوروی تا زمان انتصاب کریستین راکوفسکی بومی بلغاری در سال ۱۹۱۹ چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

ساختمان اصلی وزارتخانه در بخش تاریخی کیف
نشان جایگزین (نسخه اوکراینی، مخفف MZS)

نگاه کلی[ویرایش]

این وزارتخانه در کیف پایتخت اوکراین در منطقه تاریخی بالای شهر واقع شده‌است که در مجاورت صومعه گنبد طلایی سنت مایکل که اخیراً بازسازی شده‌است. ساختمان این وزارتخانه نیز در میدان میخائیلیفسکا، به نام صومعه و در کنار پارک تپه ولودیمیرسکا واقع شده‌است.

نامزدی وزیر خارجه توسط رئیس‌جمهور اوکراین انجام می‌شود، بر خلاف اکثر نامزدهای وزیران کابینه که توسط نخست‌وزیر اوکراین انجام می‌شود. تمام نامزدهای وزیران باید توسط پارلمان اوکراین تأیید شود.[۴]

دفتر کمیسیون ملی اوکراین برای یونسکو[ویرایش]

اوکراین از ۱۲ می ۱۹۵۴ به عضویت یونسکو درآمده.[۵] از دسامبر ۱۹۶۲، اوکراین نمایندگی دائمی خود را در سازمانی که در حال حاضر توسط سفیر اوکراین در فرانسه خدمت می‌کند، ایجاد کرد. کمیسیون ملی اوکراین برای یونسکو به عنوان بخشی از وزارت امور خارجه با فرمان #212/۱۹۹۶ ریاست جمهوری در ۲۶ مارس ۱۹۹۶ ایجاد شد. رئیس کمیسیون ملی اوکراین برای یونسکو سرگی کیسلیتا است.[۶]

اوکراین دارای ۱۴ بخش دانشگاهی با یونسکو[۷] و همچنین ۶۳ مدرسه مرتبط با این سازمان است.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. "Official website of the Ministry. Contact Us (section)". ۲۰۱۷.
  2. "History of the MFA". Ministry of Foreign Affairs of Ukraine (به اوکراینی). Archived from the original on 2008-11-12. Retrieved 2008-08-10.
  3. "Official website of the Ministry. Structure". ۲۰۱۹. Archived from the original on 2019-10-01. Retrieved 2017-03-09.
  4. Rada appoints Poroshenko Ukraine's foreign minister, Kyiv Post (October 9, 2009)
  5. Співпраця України та ЮНЕСКО بایگانی‌شده در ۲۰۱۱-۰۷-۰۵ توسط Wayback Machine
  6. "Sergiy Kyslytsya - Deputy Minister of Foreign Affairs of Ukraine - MFA of Ukraine". mfa.gov.ua. Retrieved 2016-06-25.
  7. List of departments associated with UNESCO بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۱۰-۰۸ توسط Wayback Machine
  8. List of schools associated with UNESCO بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۱۰-۰۸ توسط Wayback Machine

پیوند به بیرون[ویرایش]