نبرد خارطوم (۲۰۲۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از وضعیت کنونی خارطوم و اطراف آن. (قسمت‌های صورتی تحت کنترل پیروان عبدالفتاح البرهان) - (قسمت‌های سبز تحت کنترل پیروان محمد حمدان دقلو) - اکتبر ۲۰۲۳

نبرد خارطوم مجموعه تهاجم‌های پیاپی برای به کنترل در آوردنخارطوم، پایتخت سودان بود که بین نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) و نیروهای مسلح سودان صورت گرفت. این جنگ در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد و نیروهای پشتیبانی به سرعت ادعا کردند که فرودگاه بین‌المللی خارطوم و چندین پایگاه نظامی و کاخ ریاست‌جمهوری را تسخیر کرده‌اند که آغازی بر این جنگ داخلی بود.

پیشینه و آغاز[ویرایش]

در سرآغاز این نبرد، اعلام شد که ناآرامی‌ها در خارطوم و مرو از تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۳، هنگامی که نیروهای پشتیبانی سریع آماده جنگ شدند افزایش پیدا کرده.[۱] در پاسخ به این اقدام، اس‌آی‌اف اطلاعیه‌ای صادر کرد و بعد از این اطلاعیه اینگونه بیان کردند: «احتمال رویارویی میان نیروهای اس‌آی‌اف و آر‌اس‌اف وجود دارد» که بیم از درگیری وسیع‌تر را تشدید کرد.[۲] سپس در شامگاه ۱۴ آوریل ۲۰۲۳، نیروهای پشتیبانی سریع به فرودگاه بین‌المللی خارطوم، یک پایگاه نظامی و کاخ ریاست جمهوری هجوم بردند. جنگ در خارطوم تا مناطق نزدیک آن وسعت پیدا کرد و در درجه نخست به أم دورمان رسید؛ مکانی که پل آن روی رود نیل سفید از طرف نیروهای پشتیبانی سریع تسخیر شد.[۳]

تلفات و خسارات[ویرایش]

در این جنگ تا تاریخ ۲۸ آوریل، بیش از ۵۰۰ غیرنظامی خارطوم به قتل رسیدند. کشته‌شدگان غیر سودانی این منطقه ازقبیل یک شهروند هندی، یک شهروند عراقی، یک غیرنظامی مصری و یک مرد سودانی-آمریکایی بودند.[۴][۵]

مطالب مرتبط[ویرایش]

درگیری سودان(۲۰۲۳)

نیروهای پشتیبانی سریع (سودان)

نیرو های مسلح سودان

منابع[ویرایش]

  1. Abdelaziz, Khalid; Eltahir, Nafisa; Eltahir, Nafisa (2023-04-14). "Sudan's army says paramilitary mobilisation risks confrontation". Reuters (به انگلیسی). Archived from the original on 16 April 2023. Retrieved 2023-04-16.
  2. "Sudan's military warns of RSF deployment in Khartoum, other cities". Sudan's military warns of RSF deployment in Khartoum, other cities (به انگلیسی). Archived from the original on 14 April 2023. Retrieved 2023-04-16.
  3. "Sudan hospitals struggle with casualties, damage in fighting". AP NEWS (به انگلیسی). 2023-04-17. Retrieved 2023-04-22.
  4. AfricaNews (18 April 2023). "Fighting intensifies in Sudanese capital Khartoum with over a 100 civilians dead". Africanews (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-22.
  5. "Denver man killed rescuing family from violence in Sudan". www.cbsnews.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-22.