مهرداد محبعلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهرداد محب علی
زادهٔ۱۳۳۹
تهران، ایران
محل زندگیشمیران
ملیتایرانی
تحصیلاتکارشناسی نقاشی
محل تحصیلدانشگاه تهران
سال‌های فعالیتاز سال ۱۳۶۶ تا کنون
سبکنقاشی معاصر

مهرداد محب‌علی (متولد ۱۳۳۹ در تهران) نقاش واقع‌گرای ایرانی است. او از رشته نقاشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و نخستین نمایشگاه انفرادی وی در سال ۱۳۶۹ در گالری تهران بود. او در دهه شصت و هفتاد خورشیدی نمایش‌های متعددی در گالری‌های گلستان، سبز، لاله برگزار کرد که عموماً لحن مدرن و رمانتیک داشتند.[۱] اما نام و آوازه او با گروه ۳۰ به گوش رسید؛ محب‌علی از مدرنیست‌های متاخری‌ست که واقع‌گرایی را جایگزین ریخت سمبولیستی کرد و با همین تغییر رویه از نسل خود فاصله گرفت. مضمون بیشتر تابلوهای محب‌علی نمایش سردرگمی تاریخی و بحران هویتی‌ست.[۲] او قهرمانان تاریخی، سیاستمداران را همانقدر در ساخت هویتی ناکارآمد می‌داند که مردم معمولی را.[۳] تعدادی از آثار محب‌علی در برخی از حراجی‌ها عرضه شده‌است.[۴]

زندگی‌نامه[ویرایش]

او سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای از طبقه متوسط به دنیا آمد و کودکی خود را در شمیران پشت سر گذاشت. بخشی از زندگی‌نامه هنرمند در شماره ۴۸ نشریه تندیس در گفتگو با حسن موریزی نژاد منتشر شده است.[۵]

نمایشگاه[ویرایش]

  • آقای مطیع، گالری اعتماد، دبی ۱۳۹۴ [۶]
  • دگردیسی، گالری اعتماد، تهران ۱۳۹۳[۷]
  • گالری گلستان، تهران ۱۳۷۱[۸]
  • آرت دبی، گالری اعتماد، دبی ۲۰۱۴[۹]

کتاب ها[ویرایش]

در روز دوازدهم دی ماه 1398، از کتاب «بوگی ووگی در تهران» رونمایی شد که گفتگوی بازسازی شده ی شهروز نظری با مهرداد محب‌علی است و توسط گالری هما با همکاری گالری دستان منتشر شده.

منابع[ویرایش]

  1. «نگارخانه ماه - مهرداد محب علی». www.mahartgallery.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  2. «مهرداد محب‌علی دو مجموعه از آثارش را در گالری اعتماد به نمایش می‌گذارد». خبرگزاری هنر ایران. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  3. «یک نقاش تاریخ را محو کرد/ ناصرالدین شاه در جمع غربی‌ها - خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۳-۰۹-۲۴. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  4. «مهرداد محب‌علی (متولد 1338) - Tehran Auction». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  7. https://article.tebyan.net/295810/در-گالری-ها-چه-خبر-است-
  8. «مهرداد محبعلی سیر زندگی | درز». darz.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  9. Euronews (2014-03-19). "حضور هنرمندان و گالری‌های ایرانی در نمایشگاه آرت-دوبی". euronews (به لاتین). Archived from the original on 29 January 2019. Retrieved 29 January 2019.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (link)