ماری هلن لافون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماری هلن لافون
ماری هلن لافون
زادهٔ۱ اکتبر ۱۹۶۲ (۵۸ سال)
اوریاک
ملیتفرانسویفرانسه
پیشهنویسنده
شناخته‌شده برایرمان داستان پسر (Histoire du fils)
جایزه(ها)جایزه رنودو ۲۰۲۰

ماری‌هلن لافون (به فرانسوی: Marie-Hélène Lafon) زاده ۱ اکتبر ۱۹۶۲ در اوریاک، نویسنده زن فرانسوی و برندهٔ جوایز متعدد ادبی است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ماری‌هلن لافون در یک خانوادهٔ کشاورز به دنیا آمد؛ پدر و مادرش اصالتاً اهل شهرستان کانتال بودند. این شهرستان و طبیعت اطراف آن صحنهٔ بیشتر داستان‌های او را تشکیل می‌دهد. در هجده سالگی عازم پاریس می‌شود و تحصیلات عالی خود را به ترتیب در دانشگاه پاریس-سوربن، دانشگاه پاریس ۳: سوربن جدید و دانشگاه دیدرو پاریس می‌گذراند. او از ۱۹۸۷، به تدریسِ زبان‌های فرانسه، لاتین و یونانی در دبیرستان‌های پاریس اشتغال داشته‌است.

ماری‌هلن لافون اولین رمان خود را با عنوان شب سگ (Le Soir du chien) در ۲۰۰۱ منتشر می‌کند و در همان سال برندهٔ «جایزه رنودو ویژه دبیرستانی‌ها» می‌شود. او پس از کسب این موفقیت، به موازات شغل معلمی به نوشتن رمان و داستان کوتاه ادامه می‌دهد و موفقیت‌های درخور توجهی به دست می‌آورد، از جمله روی عکس (Sur la photoمو (Moآگهی (L'Annonce) و ژوزف (Joseph). لافون با انتشار رمان داستان پسر (Histoire du fils) در ۲۰۲۰ برندهٔ جایزه رنودو شده‌است. همهٔ آثار او توسط انتشارات بوشه کاستل (Buchet/Chastel) منتشر شده‌است.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]