مؤسسه جهانی اکتشاف گونه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موسسه جهانی اکتشاف گونه‌ها
تأسیس۲۰۰۷
تمرکزآرایه‌شناسی، تنوع زیستی
مکان
محدودهٔ فعالیت
Worldwide
مالکدانشگاه ایالتی نیویورک
افراد کلیدی
کونتین د. ویلر، Executive Director[۱]
وبگاه

مؤسسهٔ جهانی اکتشاف گونه‌ها (انگلیسی: International Institute for Species Exploration) با کوته‌نوشت (IISE) یک بنیاد پژوهشی بین‌المللی است که در سیراکیوس، نیویورک قرار دارد. مأموریت این بنیاد بهبود اکتشاف، آرایه‌شناسی و فهرست‌نویسی گونه‌های جدید گیاهی و جانوری است. از سال ۲۰۰۸، IISE سالانه "۱۰" برتر از غیرمعمول‌ترین یا منحصر به فردترین موجودات زنده را که به تازگی در سال گذشته شناسایی شده‌اند، با هدف جلب توجه به کارهای انجام شده در طبقه‌بندی در سراسر جهان در سال گذشته منتشر کرده‌است.

در سال ۲۰۱۱، این مؤسسه به تخمینی کمک کرد که زمین خانهٔ تقریباً ۸٫۷ میلیون گونه است.[۲]

فهرست ۱۰ گونه جدید برتر[ویرایش]

از سال ۲۰۰۸، IISE فهرستی از «۱۰ گونه برتر جدید» را در تلاش برای افزایش آگاهی عمومی از تنوع حیات روی زمین منتشر کرده‌است.[۳] این فهرست به دلیل جلب توجه به فراوانی اکتشافات جدید، درست زمانی که گونه‌های جهان در حال کاهش است، اعتبار دارد. علاوه بر این، ویلر گفت که امیدوار است این امر باعث ایجاد حس فوریت برای فهرست‌بندی موجودات زمین شود.[۴]

هر سال یک هیئت بین‌المللی فهرستی را از بین ۱۷۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ گونه توصیف‌شده در سال تقویم قبلی انتخاب می‌کند و بر تنوع با انتخاب‌هایشان تأکید می‌کند.[۵]برای واجد شرایط بودن برای گنجاندن، گونه باید به‌طور رسمی در یک مجله علمی معتبر توصیف شده باشد و در سال تقویمی پیشین نامگذاری شده باشد.[۶]این فهرست در روز ۲۳ می، یا درست قبل از آن، روز تولد کارل لینه، «پدر» طبقه‌بندی منتشر شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "Staff & Partners," بایگانی‌شده در نوامبر ۲۷, ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine IISE, Arizona State University. Accessed: February 22, 2014.
  2. The Guardian (August 23, 2011). "Planet Earth is home to 8.7 million species, scientists estimate". London. Retrieved August 24, 2011.
  3. Rosanne Skirble (May 22, 2014). "New Species Identified in 2014". Voice of America. Retrieved May 22, 2014.
  4. "Top 10 New Species Announced By Scientists". Red Orbit. May 22, 2014. Retrieved May 22, 2014.
  5. James Vincent (May 22, 2014). "Top ten new species of 2014 - from tree-dwelling carnivores to translucent shrimp". The Independent. Retrieved May 22, 2014.
  6. "Top 10 New Species Announced By Scientists". Red Orbit. May 22, 2014. Retrieved May 22, 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]