لیندا پری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیندا پری
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۵ آوریل ۱۹۶۵ ‏(۵۹ سال)
اسپرینگفیلد، ماساچوست
ژانرراک پاپ/راک
سال‌های فعالیت۱۹۸۷ تاکنون
ناشر(ان)اینترسکوپ، راک استار
وبگاه

لیندا پری (انگلیسی: Linda Perry زاده ۱۵ آوریل ۱۹۶۵) آهنگ‌ساز، خواننده، گیتاریست و تهیه‌کننده موسیقی آمریکایی است.[۱]

کودکی[ویرایش]

لیندا پری زادهٔ ۱۹۶۵ در اسپرینگفیلد ماساچوست و فرزند یک خانواده پرجمعیت(با یک خواهر و پنج برادر) است. مادر وی که تبار برزیلی دارد مدل، طراح و کاراگاه خصوصی و پدرش آلفرد خاویر پری(دو رگه پرتغالی/آمریکایی) مهندس و موزیسین بود. دوران نوجوانی لیندا با دست و پنجه نرم‌کردن با بیماری نارسایی کلیه و یک دوره کوتاه اعتیاد سپری شد.[۲] در همین دوره به آموختن گیتار روی آورد و از همان ابتدای کار استعدادش در زمینه موسیقی را بروز داد.

وی همجنس‌گراست و بیان داشته‌است که با دختر سیبل شفرد یعنی کلمتنه فورد رابطه داشته‌است.[۳][۴]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

لیندا پری (کالیفرنیا-۲۰۰۸)

اوایل سال ۱۹۸۷ به سن فرانسیسکو نقل مکان کرد که آغازی برای فعالیت حرفه‌ای او بود. پس از مدتی نوازندگی در کافه و کلوپ‌های شبانه، اولین ترانه جدی‌اش با نام «Down On Your Face» را ساخت و این زمانی بود که پیشنهادهایی برای عضویت در گروه‌های موسیقی مختلف دریافت می‌کرد. یکی از پیشنهاد دهندگان کریستا هیل‌هاوس بنیانگذار گروه تازه تأسیس فور نان بلاندز بود که به دنبال یک خواننده جدید می‌گشت. لیندا پیشنهاد همکاری را پذیرفت و به عنوان آهنگساز و خواننده اصلی فور نان بلاندز فعالیت‌اش را شروع کرد.[۵] آن‌ها اولین آلبوم‌شان به نام بزرگتر، بهتر، سریع‌تر، بیشتر! را در سال ۱۹۹۲ و با لیبل شرکت معتبر اینترسکوپ منتشر کردند. آلبوم در ابتدا با اقبال زیادی روبرو نشد اما پس از مدتی و با آغاز پخش ویدئوی «چه خبر؟» از ام‌تی‌وی، گروه به‌سرعت مسیر موفقیت را پیمودند. بزرگتر، بهتر، سریع‌تر، بیشتر! بیش از شش میلیون نسخه در سطح جهان فروش کرد[۱] و در پی این موفقیت تورهای متعدد گروه در نقاط مختلف دنیا برگزار شد.

لیندا در سال ۱۹۹۵ و در پی اختلاف عقیده بر سر چگونگی ساخت قطعات آلبوم دوم فور نان بلاندز که در مرحله پیش تولید بود، گروه را برای همیشه ترک کرد.

وی تا مدتی به ساخت آهنگ‌های شخصی‌اش پرداخت که حاصل آن دو آلبوم با نام‌های In Flight و After Hours تا به امروز است. در حال حاضر او بیشتر به عنوان تهیه‌کننده در صنعت موسیقی آمریکا فعالیت می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Jason Anderson. "Linda Perry" (به انگلیسی). وب‌گاه آل‌میوزیک. Retrieved 4 November 2010. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «Allmusic» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. سایت MTV
  3. Flick, Larry (January 2004). "'Beautiful', Damn It: The Linda Perry-Penned Christina Aguilera Hit—Not to Mention the Sexy Video—Was the Great Queer Anthem of 2003". Advocate. Retrieved 2011-11-29.
  4. "Clementine Ford Confirms Relationship with Linda Perry". afterellen.com. Archived from the original on 24 May 2012. Retrieved 2009-05-19.
  5. Tom Demalon. "Bigger, Better, Faster, More!" (به انگلیسی). وب‌گاه آل‌میوزیک. Retrieved 4 November 2010.