لئونارد بلومفیلد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لئونارد بلومفیلد
لئونارد بلومفیلد
زادهٔ۱ آوریل ۱۸۸۷
شیکاگو، ایلی‌نوی
درگذشت۱۸ آوریل ۱۹۴۹ (۶۲ سال)
نیوهاون، کنتیکت
ملیتآمریکایی
محل تحصیلکالج هاروارد
دانشگاه ویسکانسین-مدیسن
دانشگاه شیکاگو
دانشگاه لایپزیگ
دانشگاه گوتینگن
پیشهزبان‌شناس
کارفرمادانشگاه سینسینتی
دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین
دانشگاه ایالتی اوهایو
دانشگاه شیکاگو
دانشگاه ییل
شناخته‌شده براینقشش در تکوین زبان‌شناسی ساخت‌گرا در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰در آمریکا
همسر(ها)آلیس سایرز

لئونارد بلومفیلد (به انگلیسی: Leonard Bloomfield) (زاده ۱ آوریل ۱۸۸۷ – درگذشته ۱۸ آوریل ۱۹۴۹) زبان‌شناس برجسته آمریکایی است که در دههٔ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، نقش مهمی در تکوین زبان‌شناسی ساخت‌گرا در آمریکا داشت. کتاب معروف و تأثیرگذار او زبان، در سال ۱۹۳۳ منتشر شد و به عنوان توصیف قابل فهمی از زبان‌شناسی ساختگرای آمریکایی معرفی شد. او ارجاعات بسیاری به زبان‌شناسی تاریخی هندواروپایی داشت و توصیفات بسیار خوبی از زبان‌های آسترونزیایی و خانوادهٔ زبان‌های آلگانکی به دست داد. رویکرد بلومفیلد به زبان بسیار مبتنی بر تأکیدی بود که او بر روی جنبهٔ علمی بودن زبان و مبنای علمی زبان‌شناسی داشت. او سعی داشت با توسل به فرایندهای صوری، داده‌های زبانی را تبیین کند. تأثیر زبان‌شناسی ساختگرای بلومفیلدی در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ و اوایل ۱۹۶۰ با روی کار آمدن نظریهٔ دستور زایشی توسط چامسکی تقریباً از بین رفت.

زندگی و تحصیلات[ویرایش]

لئونارد بلومفیلد در شیکاگو به دنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگ او اصلاً یهودیانی اتریشی بودند که در ۱۸۶۸ به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند. در ۱۸۹۶ پدر و مادر او شیکاگو را ترک کردند و در الکهارت لیک واقع در ایالت ویسکانسین اقامت گزیدند و ادارهٔ هتل ارزان‌قیمتی را به عهده گرفتند. بلومفیلد تحصیلات خود را در شیکاگو آغاز کرد. موریس بلومفیلد، زبان‌شناس تطبیقی و طرفدار سرسخت نودستوریان، عموی بزرگ او بود. لئونارد در ۱۹۰۹ با آلیس سه‌یرز ازدواج کرد. آنها از خود صاحب فرزندی نشدند اما دو کودک پسر را به فرزندخواندگی گرفتند.

او دورهٔ لیسانس را که در ۱۹۰۶ در دانشگاه هاروارد به پایان رساند، بی‌وقفه دورهٔ فوق لیسانس را در دانشگاه ویسکانسین و دورهٔ دکتری را در دانشگاه شیکاگو به پایان برد و در ۱۹۰۹ به اخذ درجهٔ دکتری نایل شد.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. سورن، مکاتب زبان‌شناسی نوین در غرب، ۱۳۷.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی
  • سورن، پیتر (۱۳۹۸). مکاتب زبان‌شناسی نوین در غرب. ترجمهٔ علی‌محمد حق‌شناس. تهران: سمت.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Leonard Bloomfield». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۶ مه ۲۰۲۲.