پرش به محتوا

فهرست اجرام شارپلس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست شارپلس (به انگلیسی: Sharpless catalog) فهرستی از ۳۱۳ منطقه اچ ۲ یا سحابی‌های گسیلشی است که قرار بود برای میلهای شمالی‌تر از ° ۲۷ - کامل باشد. (این فهرست برخی از سحابی‌های جنوبی‌تر را هم دربردارد) نخستین ویرایش این فهرست ابتدا در سال ۱۳۳۲ خورشیدی (۱۹۵۳ میلادی) با ۱۴۲ جرم منتشر شد (به نام SH1) و استوارت شارپلس، اخترشناس آمریکایی، ویرایش دوم و نهایی آن را در سال ۱۳۳۸ خورشیدی منتشر کرد. شارپلس برخی از سحابی‌های سیاره‌نما و بقایای ابرنواختری را نیز به مناطق اچ ۲ اضافه کرد.[۱]

تاریخچه

[ویرایش]

در سال ۱۳۳۲ خورشیدی استوارت شارپلی به اعضای رصدخانه ایستگاه فلگ‌استف نیروی دریایی ایالات متحده پیوست.[۲] او در آنجا با استفاده از عکس‌های پیمایش آسمان پالومار مناطق اچ ۲ در راه‌شیری را فهرست کرد. شارپلس با این کار فهرست خود از مناطق اچ ۲ را در دو ویرایش منتشر کرد.

منابع

[ویرایش]
  1. "فهرست‌های گام، آر سی دبلیو، شارپلس و بی اف سی" (به انگلیسی). Retrieved بازبینی در 27 خرداد 1397. {{cite web}}: Check date values in: |بازبینی= (help)
  2. J.، Dick, Steven (۲۰۰۳). Sky and ocean joined: the U.S. Naval Observatory, 1830-2000. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. OCLC 48777445. شابک ۰۵۲۱۸۱۵۹۹۱.