شوچنگ ژانگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شوچنگ ژانگ
زادهٔ۱۵ فوریهٔ ۱۹۶۳
شانگهای، چین
درگذشت۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۵۵ سال)
استنفورد، کالیفرنیا، آمریکا
محل زندگی[استنفورد، کالیفرنیا
ملیتآمریکایی
محل تحصیل[[[دانشگاه فودان]]
دانشگاه آزاد برلین
دانشگاه استونی بروک (دکترا)
شناخته‌شده برایاثر اسپینی هال کوانتومی
نارساناهای توپولوژیک
نظریه میدان
اثر کوانتومی هال
ابررسانایی دمای بالا
جایزه(ها)Europhysics Prize (2010)
Oliver Buckley Prize (2012)
Dirac Medal of the ICTP (2012)
Physics Frontiers Prize in Fundamental Physics (2013)
Franklin Medal (2015)
NAS (2015)
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک
محل کاردانشگاه استنفورد
دانشگاه چینهوا
استاد راهنماپیتر وان نیوونهویزن

شوچنگ ژانگ (چینی: 张 首 晟؛ زاده ۱۵ فوریه ۱۹۶۳ - مرگ ۱ دسامبر ۲۰۱۸) یک فیزیکدان چینی-آمریکایی در دانشگاه استنفورد بود. او یک نظریه‌پرداز فیزیک ماده چگال بود که برای کارهای خود را بر روی نارساناهای توپولوژیک، اثر کوانتومی هال، اثر کوانتومی اسپینی هال، اسپینترونیک و ابررسانایی دمای بالا شهرت داشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ژانگ در سال ۱۹۶۳ در شانگهای چین متولد شد. او در سن ۱۵ سالگی در سال ۱۹۷۸ در دانشگاه فودان پذیرفته شد و در سال ۱۹۸۰ برای ادامه تحصیل به دانشگاه آزاد برلین در برلین غربی رفت و در سال ۱۹۸۳ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. او تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه استونی بروک (دانشگاه ایالتی نیویورک، استونی بروک) به پایان رساند. او پایان‌نامه دکترای خود را زیر نظر پیتر وان نیوونهویزن و در دانشگاه استونی بروک زیر نظر برنده جایزه نوبل چن نینگ یانگ به انجام رساند.[۱] ژانگ در سال ۲۰۱۸ در حالی که از بیماری افسردگی رنچ می‌برد، اقدام به خودکشی کرد و در سن ۵۵ سالگی درگذشت[۲].

منابع[ویرایش]

  1. Han Shengjiang 韩声江 (2018-12-06). "美国华裔物理学家张首晟教授去世,终年55岁". The Paper. Archived from the original on 6 December 2018. Retrieved 2018-12-06.
  2. Castelvecchi, Davide (2018-12-08). "Topological-physics pioneer Shoucheng Zhang dies". Nature (به انگلیسی). Retrieved 2018-12-09.