سول (روز در مریخ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در مریخ هم مانند زمین، طول روز نجومی از روز خورشیدی کوتاه‌تر است. یک روز نجومی از ۱ تا ۲ طول می‌کشد و روز خورشیدی سول از ۱ تا ۳.

سول (انگلیسی: Sol) برگرفته از واژهٔ لاتین خورشید یک روز خورشیدی در مریخ است. سول فاصلهٔ ظاهری بین دو بازگشت متوالی خورشید به یک نصف النهار (زمان خورشیدی) است که می‌تواند توسط ناظری در مریخ مشاهده شود. این یکی از چندین یکا برای اندازه‌گیری زمان‌سنجی در مریخ است.

یک سول کمی طولانی‌تر از یک روز زمینی است که تقریباً ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه است. یک سال مریخی تقریباً ۶۶۸ روز خورشیدی آن است که معادل تقریباً ۶۸۷ روز زمینی[۱] یا ۱٫۸۸ سال زمینی است.

یکای سول در اصل در سال ۱۹۷۶ در طول ماموریت‌های کاوشگر وایکینگ پذیرفته شد و به‌عنوان معیاری از زمان، که عمدتاً توسط ناسا برای برنامه‌ریزی استفاده از آن در مریخ نوردها استفاده می‌شود.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Mars' Calendar".
  2. Snyder, Conway W. (1979). "The extended mission of Viking". Journal of Geophysical Research. 84 (B14): 7917–7933. doi:10.1029/JB084iB14p07917.
  3. Allison, Michael; Schmunk, Robert (30 June 2015). "Technical Notes on Mars Solar Time as Adopted by the Mars24 Sunclock". Goddard Institute for Space Studies. National Aeronautics and Space Administration. Retrieved 13 June 2018.