زیر مجموعه‌های هلسینکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، اغلب به‌طور غیررسمی به سه منطقه جغرافیایی مجزا تقسیم می‌شود. اینها هیچ تعاریف مطلقی ندارند، اما تقریباً به این شرح هستند:

تقسیمات فرعی شامل محله‌ها، نواحی، مناطق اصلی است. البته انبوهی از راه‌های رسمی مختلف برای تقسیم شهر، منبع سردرگمی ساکنان است، زیرا انواع مختلف تقسیمات فرعی اغلب نام‌های مشابه یا یکسان دارند.

محله‌ها[ویرایش]

هلسینکی از ۶۰ محله تشکیل شده‌است.

هلسینکی از ۶۰ محله تشکیل شده‌است. تقسیم به محلات، تقسیم رسمی است که توسط شورای شهر ایجاد می‌شود و برای برنامه‌ریزی شهری و سایر اهداف مشابه استفاده می‌شود. بیشتر محله‌ها از قرن نوزدهم به‌عنوان بخش‌های شماره‌دار شهر وجود داشته‌اند و نام‌های رسمی در سال ۱۹۵۹ به آنها اختصاص داده شد. پنج محله (شماره ۵۵–۵۹) در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ الحاق شد.

امروزه هر محله با یک عدد دو رقمی بین ۰۱ و ۵۹ و یک نام رسمی به دو زبان فنلاندی و سوئدی (در برخی موارد ممکن است یکسان باشند) شناسایی می‌شود. علاوه بر این، یک محله بدون شماره به نام آلوئه‌مری وجود دارد که اساساً فقط از آب‌های سرزمینی بیرونی تشکیل شده‌است که به ساحل نمی‌رسد. محله‌ها بیشتر به سه و چهار رقم و بخش‌ها بیشتر به بلوک‌های جداگانه تقسیم می‌شوند.

فهرست محله‌های هلسینکی[ویرایش]

منطقه‌ها[ویرایش]

علاوه بر تقسیم محله‌ای که برای اهداف برنامه‌ریزی شهری وجود دارد، شهر نیز به ۳۴ منطقه تقسیم شده‌است تا هماهنگی خدمات عمومی را تسهیل کند. این مناطق، که ممکن است شامل چندین محله باشند، به هفت ناحیه اصلی سازماندهی شده‌اند.

تقسیم منطقه با تصمیم شورای شهر در ۱۳ دسامبر ۱۹۸۲ ایجاد شد، زمانی که تعداد زیرمجموعه‌های مختلف مورد استفاده توسط ادارات مختلف شهرداری گیج کننده و مشکل ساز دیده شد. قبل از اصلاحات، در سال ۱۹۸۰، ۱۰۱ بخش مختلف توسط ادارات مورد استفاده قرار می‌گرفت که تنها ۱۷ بخش مربوط به تقسیمات محله رسمی بود.

فهرست مناطق هلسینکی[ویرایش]

هلسینکی به بخش‌های اصلی، ناحیه‌ها و بیشتر به بخش‌های فرعی تقسیم می‌شود.
آبی: هلسینکی جنوبی،‌ صورتی: هلسینکی غربی، قهوه‌ای: هلسینکی مرکزی، سبز پررنگ: هلسینکی شمالی، آجری: هلسینکی شمال شرقی، سبز کمرنگ: جنوب شرقی، فسفری: هلسینکی شرقی، فیروزه‌ای: اوسترسوندوم

پیوند به بیرون[ویرایش]