پرش به محتوا

بی‌دی ونگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بی‌دی ونگ
بی‌دی ونگ در نیویورک، ژوئن ۲۰۰۸
نام هنگام تولدبردلی داریل ونگ
زادهٔ۲۴ اکتبر ۱۹۶۰ ‏(۶۳ سال)
ملیتآمریکایی
دیگر نام‌هابردلی دی. ونگ
بردلی ونگ
بی. دی. ونگ
سال‌های فعالیت۱۹۸۳–تاکنون
شریک زندگیریچی جکسون (۱۹۸۸–۲۰۰۴)
فرزندانجکسون فو ونگ (۲۰۰۰–)
بوآز دو ونگ (۲۰۰۰)

بردلی داریل وُنگ[یادداشت ۱] (به انگلیسی: Bradley Darryl Wong) هنرپیشه آمریکایی است. او برای بازی در تئاتر م.باترفلای برنده جایزه تونی، جایزه دراما دسک، جایزه دایره بیرونی منتقدان، جایزه کلارنس درونت و جایزه جهانی تئاتر را دریافت کرد و تبدیل به تنها بازیگر در تاریخ تئاتر برادوی شد که موفق به دریافت همه این جوایز برای یک نقش، شده‌است. او برای بازی در سریال مستر روبات، نامزد جایزه امی و جایزه گزینش منتقدان تلویزیون شد.

نقش "رز سفید" در سریال مستر ربات، دکتر جورج هانگ در سریال قانون و نظم: واحد قربانیان ویژه، پروفسور هوگو استرنج در سریال گاتهام، هنری وو در پارک ژوراسیک، دنیای ژوراسیک و دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی و همچنین بازی در فیلم‌های اسلاپی و شخص نفرت انگیز، هفت سال در تبت و گویندگی در انمیشین‌های مولان و مولان ۲ از نقش‌های مهم وی تاکنون بوده‌اند.

زندگی‌نامه

[ویرایش]

آغاز زندگی

[ویرایش]

ونگ در سان فرانسیسکو زاده شد. او فرزند ربرتا کرستین (نی لئنگ)، سرپرست شرکت تلفنی و ویلیام دی. ونگ است. ونگ چینی تبار است. او در دبیرستان لینکلن و دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو تحصیل کرد.

زندگی شخصی

[ویرایش]

ونگ در سال ۱۹۸۸ با ریچی جکسون وارد رابطه‌ای شد. وی در سال ۲۰۰۰ صاحب دو پسر دوقلو شد که از اسپرم خودش و تخمک خواهر جکسون و به شیوه رحم جایگزین زاده شدند. بوآز داو ۹۰ دقیقه پس از تولد درگذشت اما جکسون فو ونگ سالم زاده شد. ونگ و جکسون در سال ۲۰۰۴ از یکدیگر جدا شدند.

ونگ همچنین وقت و منابع خود را به تعدادی مؤسسه خیریه دگرباشی جنسی اهدا می‌کند.

فیلم‌شناسی

[ویرایش]

تلویزیون

[ویرایش]

یادداشت‌ها

[ویرایش]
  1. به طور خلاصه، بی‌دی ونگ (به انگلیسی: BD Wong)

منابع

[ویرایش]