باغ هزارتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک باغ پرپیچ‌وخم در انگلستان

باغ هزارتو، باغ مارپیچ، باغ پرپیچ‌وخم یا راه پرپیچ‌وخم عبارت است از یک مسیر یا مجموعه‌ای از مسیرهای مختلف که معمولاً از یک مبدأ شروع می‌شوند و به یک مقصد واحد ختم می‌شوند. پازل پر پیچ و خم هم نوعی بازی است که باید مسیر درست را در آن پیدا کرد. این کلمه به معنای اصطلاح "هزارتو" هم به کار می‌رود.

ساخت و ساز یک باغ هزارتو[ویرایش]

پیچ و خم کوچک با یک ورودی و یک خروجی.

باغ‌های هزارتو در پارکها، مزرعه‌ها و مکانهای عمومی ساخته می‌شوند و می‌توانند جاذبه گردشگری باشند. پیچ و خم‌های سالنی هم در درون ساختمانها ساخته می‌شوند و معمولاً از آینه در ساخت آنها استفاده می‌شود. پیچ و خم همچنین می‌تواند یک مسیر یا شکل ترسیم شده روی کاغذ باشد که در این صورت حرکت با سیاه کردن مسیر با مداد مشخص می‌شود.

تولید پیچ‌و‌خم‌ها[ویرایش]

الگوریتم ساخت هزارتو در رایانه می‌تواند در این زمینه کمک کند.

دو روش اصلی برای ایجاد پیچ و خم‌ها وجود دارد. در معابر روباز شبکه‌ای از مسیرها ایجاد می‌شود و در محل‌های کوچک دیوارهایی ساخته می‌شود.

حل کردن مارپیچ‌ها[ویرایش]

حل پیچ و خم عبارت است از پیدا کردن یک مسیر در دل یک پیچ و خم آغاز تا پایان. به عبارت دیگر، پاسخگو یا فرد باید بتواند مسیر درست را برای رسیدن از ابتدا به انتهای مارپیچ تشخیص دهد.

مارپیچ‌های در آزمایش‌های روان‌شناسی[ویرایش]

پیچ و خم‌ها اغلب استفاده می‌شود در آزمایشهای روانشناختی به منظور مطالعه ناوبری و یادگیری افراد. چنین آزمایش به‌طور معمول با استفاده از موش صورت می‌گیرند.

نگارخانه[ویرایش]

مارپیچهای در فرهنگ عامه[ویرایش]

مارپیچ‌های داستانی[ویرایش]

  • فیلم درخشش اقتباسی از رمان استیون کینگحاوی صحنه‌های دلخراشی است که در یک مارپیچ گیاهی بزرگ در جلوی یک هتل اتفاق می‌افتد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]