امپراتوری هوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امپراتوری هوس
کارگردانناگیسا اوشیما
تهیه‌کنندهآناتول دومان
نویسندهناگیسا اوشیما
ایتوکو ناکامورا
فیلمنامه‌نویسناگیسا اوشیما
بازیگرانکازوکو یوشیوکی
تاکاهیرو تامورا
تاتسویا فوجی
تایجی تونویاما
موسیقیتورو تاکه‌میتسو
فیلم‌برداریوشیو میاجیمی
تدوین‌گرکیچی اورائوکا
شرکت
تولید
ناگیسا اوشیما پروداکشنز
توزیع‌کنندهتوهو توا
تاریخ‌های انتشار
  • ۶ اکتبر ۱۹۷۸ (۱۹۷۸-۱۰-۰۶) (ژاپن)
مدت زمان
۱۰۴ دقیقه
کشورفرانسه
ژاپن
زبانژاپنی

امپراتوری هوس (انگلیسی: Empire of Passion) فیلمی به کارگردانی ناگیسا اوشیما[۱] محصول ژاپن و فرانسه است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به تاکاهیرو تامورا، تاتسویا فوجی و تایجی تونویاما اشاره کرد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ با نام در قلمرو هوس و به‌صورت دی‌وی‌دی منتشر شد. علت آن جدا کردن این فیلم از فیلم دیگر این کارگردان به‌نام در قلمرو احساسات بوده‌است.

فیلم نماینده ژاپن در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار پنجاه‌ویکم بود اما نامزدی‌اش پذیرفته نشد. فیلم در سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کن شرکت کرد و برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

داستان فیلم[ویرایش]

این فیلم، بر اساس داستان زندگی سادا آبه و رابطه او با معشوق خود در ۱۹۳۶، ساخته شده‌است. آبه در پی بیماری همسرش و نیاز به درمان، روی به کار تنفروشی می‌آورد. اما در حقیقت او به اختلال روانی و تعدد رابطه مبتلاست. ارباب «کیجی سان» عاشق آبه می‌شود و با او ازدواج می‌کند. آبه حتی بعد از ازدواج هم به شغلش ادامه می‌دهد. ارتباط زیاد و در ملاء عام این دو بقدری زیاد است، که الباقی گیشاها هم معترض شده و محل کارشان را ترک می‌کنند. حتی مشتریان آبه هم او را تنها می‌گذارند. آبه از ارباب درخواست می‌کند با کسی دیگر، رابطه برقرار نکند. ارباب در پی تعدد رابطه روز به روز ضعیف تر می‌شود و آبه برای تداوم رابطه و برانگیختگی کیجی سان از روش اختناق یا خفگی ساختگی استفاده می‌کند. ولی بالاخره روزی، آبه که دچار بیماری روحی است، به ارباب شک می‌کند و هنگام برقراری ارتباط، ارباب را خفه و او را اخته می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. "L' Empire de la passion". BFI Film & Television Database. London: British Film Institute. Archived from the original on 13 December 2013. Retrieved June 27, 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]