اعتبار دامنه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اعتبار دامنه (به انگلیسی: Domain Authority) یک وب‌سایت توصیف‌کنندهٔ میزان ارتباط محتوای یک وب‌سایت با یک موضوع یا یک صنعت است؛ نام دیگر اعتبار دامنه، تفکر رهبری (thought leadership) است. ارتباط محتوای سایت می‌تواند تأثیر مستقیم در رتبهٔ آن در نظر موتورهای جستجو داشته باشد. چون این موتورها با کمک الگوهای ویژه‌ای به ارزیابی اعتبار دامنهٔ سایت‌ها می‌پردازند.[۱] این مفهوم باعث شده تا صنعتی به نام هرزآگهی در جهان پدید آید؛[۲] افراد در این صنعت تلاش می‌کنند اعتبار دامنه‌ها را به روش‌های گوناگون بالا برند تا سایت‌ها در بالای فهرست موتورهای جستجو جای گیرند.

اعتبار دامنه می‌تواند عددی بین صفر تا ۱۰۰ باشد که هر چقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، به معنای داشتن قدرت دامنه بیشتری است. این اعتبار توسط سایت های مختلفی از جمله سایت MOZ ، ahrefs و Semrush ارائه می شود که هرکدام فاکتورهای مختلفی برای سنجش این عدد اعمال می کنند.[۳] معتبر ترین وب سایت برای اندازه گیری دامین اتورتی بین سه سایت اشاره شده سایت Semrush است که بسیار قابل اتکا تر بوده و احتمال تقلب در آن کم میباشد.[۴]

سنجش[ویرایش]

با چهار پیمانه، اعتبار دامنه سنجیده می‌شود:[۱]

  1. میزان اعتبار و پذیرش عمومی نویسنده‌های آن وب‌سایت در نظر دیگران
  2. کیفیت اطلاعات ارائه شده
  3. اطلاعات و مرکزیت وب‌سایت در موضوع
  4. جایگاه وب‌سایت در رقابت با سایت‌های مشابه

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Scholten, Ulrich. "What Is Domain Authority and How Do I Build It?". VentureSkies Ltd. Retrieved 11 December 2015.
  2. Ntoulas, Alexandros; Najork, Marc; Manasse, Mark; Fetterly, Dennis (May 23–26, 2006). "Detecting Spam Web Pages through Content Analysis" (PDF). International World Wide Web Conference. WWW 2006.
  3. «دامین اتوریتی چیست ؟». ایران بک لینک. 2022-03-1. دریافت‌شده در 2024-03-11. پارامتر |first1= بدون |last1= در Authors list وارد شده‌است (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. ایران بک لینک (2024/03/11). «دامین اتوریتی چیست ؟». iranbacklink. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)