استوژیتس آرنا

مختصات: ۴۶°۴′۵۲″ شمالی ۱۴°۳۱′۱۷″ شرقی / ۴۶٫۰۸۱۱۱°شمالی ۱۴٫۵۲۱۳۹°شرقی / 46.08111; 14.52139
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرنا استوژیتس
ورزشگاه آشیانه اژدها
نمای داخلی ورزشگاه
Map
آدرسلیوبلیانا
اسلوونی
مختصات۴۶°۴′۵۲″ شمالی ۱۴°۳۱′۱۷″ شرقی / ۴۶٫۰۸۱۱۱°شمالی ۱۴٫۵۲۱۳۹°شرقی / 46.08111; 14.52139
مالکشهرداری شهر لیوبلیانا
گردانندهموسسه دولتی ورزش لیوبلیانا
گنجایش۱۲٬۴۸۰ (بسکتبال، هندبال، والیبال)[۱]
۱۴٬۵۰۰ (کنسرت)
۱۰٬۵۰۰ (هاکی)
سطحانعطاف‌پذیر
ساخت
ساخت۲۰۱۰
گشایش۱۰ اوت ۲۰۱۰
هزینه ساخت۶۶ میلیون یورو
استفاده‌کنندگان
تیم ملی بسکتبال اسلوونی

استوژیتس آرنا (اسلوونیایی: Arena Stožice) یک سالن سرپوشیده چند منظوره است که در لیوبلیانا، اسلوونی واقع شده‌است. این بنا توسط معماران اسلوونیایی Sadar Vuga doo طراحی شده‌است و بزرگترین سالن سرپوشیده در کشور است. این شهر در منطقه بژیگراد، شمال مرکز شهر واقع شده‌است. این سالن بخشی از مجموعه پارک ورزشی استوژیتس است.

این عرصه، زمین خانگی باشگاه بسکتبال KK Cedevita Olimpija است.

تاریخ[ویرایش]

این ورزشگاه به نام منطقه ای که در آن قرار دارد نامگذاری شده‌است و با توجه به حقوق اسپانسر امکان تغییر نام در آینده وجود دارد. همراه با یک استادیوم فوتبال، بخشی از پارک ورزشی استوژیتس است. مساحت ساختمان عرصه ۱۴۱۶۴ متر مربع است. تنها در ۱۴ ماه ساخته شد و در ۱۰ اوت ۲۰۱۰ با یک مسابقه بسکتبال بین اسلوونی و اسپانیا افتتاح شد که اسپانیا با نتیجه ۷۹–۷۲ پس از وقت اضافه برنده شد.[۲]

این ورزشگاه دارای ظرفیت ۱۲۴۸۰ صندلی برای بسکتبال است و در قسمت شمال غربی پارک قرار دارد. چهار سطح کانکس و پایه‌های پایین، VIP و فوقانی با گنبدی صدفی پوشیده شده‌است. این عرصه برای ورزش‌های داخل سالن مانند بسکتبال، هندبال و والیبال استفاده می‌شود و محل برگزاری KK Cedevita Olimpija است. این ورزشگاه یکی از مکان‌های اصلی تیم ملی اسلوونی در بیشتر ورزش‌های داخل سالن به‌جز هاکی روی یخ است که این عرصه برای آن مناسب نیست و تنها در صورت نصب دستگاه‌های خنک‌کننده یخ می‌تواند میزبانی کند. در کنار استادیوم سالن نیز برای میزبانی بسیاری از رویدادهای فرهنگی طراحی شده‌است.

استوژیتس آرنا یکی از چهار ورزشگاه مورد استفاده برای قهرمانی هندبال زنان اروپا ۲۰۲۲ و یکی از چهار ورزشگاه برای یورو بسکت زنان ۲۰۲۳ خواهد بود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Eurobasket2013.org THE ARENA Stozice Arena Capacity: 12500. بایگانی‌شده در ۵ اکتبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine
  2. "Archived copy". Archived from the original on 20 October 2010. Retrieved 2010-10-18.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]