پرش به محتوا

اسباب‌بازی‌خانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسباب‌بازی‌خانه

اسباب‌بازی‌خانه یا کتابخانه اسباب‌بازی در زبان انگلیسی به آن (Toy library) و در زبان فرانسه به آن (Ludothèque) گفته می‌شود. اسباب‌بازی‌خانه یا کتابخانه اسباب‌بازی به‌طور معمول اسباب‌بازی‌ها، پازل‌ها و بازی‌های رایانه‌ای را برای مدت دو هفته به کاربران و اعضای خود، امانت یا اجاره می‌دهند و همچنین امکان استفاده در محل را فراهم می‌نمایند.[۱] اسباب‌بازی‌خانه‌ها یا کتابخانه‌های اسباب‌بازی امکان دسترسی کودکان به اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای جدید را فراهم می‌کنند و بدین ترتیب در هزینه خرید اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای توسط خانواده‌ها نیز صرفه‌جویی می‌نمایند.[۲] اسباب‌بازی‌خانه‌ها جایگاه ویژه‌ای در سرگرمی و تفریح کودکان دارند. اسباب‌بازی‌خانه‌ها همچنین با نگه داشتن کودکان برای مدت حداقل دو ساعت این امکان را برای والدین فراهم می‌نمایند تا بتوانند به امور اداری و روزمره خود بپردازند. تاریخچه اسباب‌بازی‌خانه‌ها در ایالات متحده آمریکا، فرانسه و کانادا به دهه شصت و هفتاد میلادی بازمی‌گردد.[۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Système ESAR - English». Système ESAR (به فرانسوی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۶-۱۹.
  2. https://www.geneve.ch/en/themes/childcare-structures-extracurricular-activities/recreational-facilities/games-libraries Ville de Geneve "Ludotheques" (2023).
  3. "Les ludothèques". www.paris.fr (به فرانسوی). Retrieved 2024-06-19.
  4. «https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https://itla-toylibraries.org/home/wp-content/uploads/2015/12/GC_right_to_play_-_UN_Declaration.doc&wdOrigin=BROWSELINK». view.officeapps.live.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۶-۱۹. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)