احمد بن سعید البوسعیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احمد آلبوسعیدی
سلطنت۱۷۴۴-۱۷۷۵ میلادی
پیشین----
جانشینسعید بن احمد بن سعید
زاده۱۶۹۳ میلادی
ادم
درگذشته۱۷۸۳ میلادی
نام کامل
احمد بن سعید بن احمد آلبوسعیدی
پدرسعید

احمد آلبوسعیدی فرزند سعید (۱۷۸۳-۱۶۹۳) فرمانروای کشور پادشاهی عمان نام کامل وی: ( احمد بن سعید بن احمد آلبوسعیدی ) . سلطنت او از سال ۱۷۴۴ تا ۱۷۸۳ میلادی بوده‌است.

زندگی[ویرایش]

احمد آلبوسعید به سال ۱۶۹۳ میلادی در شهر ادم زاده شد و در سال ۱۷۸۳ میلادی فوت کرد.

احمد البوسعیدی بر مسندحکم[ویرایش]

احمد بن سعید البوسعیدی که والی شهر صحار بود علیه دولت الیعاربه قیام می‌کند. احمد بن سعید توانست مردم صحار و رستاق را دور خود جمع نماید و به کمک ایشان مخالفان خود را از سر راه برداشته و شکست دهد. در سال ۱۷۴۴ میلادی مردم الحل و العقد در رستاق جمع شده و احمد بن سعید را به‌طور رسمی به رهبری بر می‌گزینند و به وی لقب «الامام احمد بن سعید» می‌دهند. این امامت و رهبری آغاز سلطنت پادشاهان آلبوسعیدی بود که تا امروز در سلطنت‌نشین عمان ادامه دارد. بعد از انتخاب الامام احمد بن سعید البوسعیدی به امامت و رهبری ولایت رستاق را پایتخت حکومت خود قرار داده و به تأسیس یک نیروی نظامی دریائی می‌پردازد که بتواند از کشور حمایت نماید. همچنین شهر مسقط یکی از مراکز مهم تجارتی در آورده و راه‌های خاصی بین هند و آفریقا برقرار می‌نماید، نیروی دریایی عمان بر تمام مناطق آبی نفوذ داشته‌است. در آن دوران مجموعه‌ای از دزدان دریائی از (ملبار) به کشتی‌های تجارتی حمله می‌کنند و کالاهای کشتی‌های تجارتی را می‌ربایند، احمد آلبوسعیدی کشتی فرمانده جنگی‌اش که بنام «الرحمان» معروف بود به دنبال آن‌ها می‌فرستد و رهبر دزدان را دستگیر می‌کند. همچنین در سال ۱۷۵۵ میلادی وقتی که بغداد مورد حمله چپاولگران و شورشیان قرار گرفت به کمک والی بغداد می‌شتابد و شهر بصره از دست شورشیان آزاد می‌کند. پس از استقرار امنیت در عمان و مناطق دریائی و اطراف عمان، الامام احمد بن سعید در سال ۱۷۸۳ میلادی درگذشت.

منابع[ویرایش]

  • السلطان:قابوس، البوسعید، موسوعة دلیل الأعلام: مسقط، چاپ اول، سال ۱۹۹۸ میلادی. (به عربی).
  • دکتر:القاسمی، سلطان، بن محمد ، «(تقسیم الإمبراطوریة العُمانیة)» ،. چاپ دوم، مطابع البیان التجاریة دبی: سال انتشار ۱۹۸۹ میلادی.
  • العوتبی، سلمة، بن مسلم، الصحاری ، «(الأنساب)» ،. چاپ چهارم، سال انتشار ۱۹۹۴ میلادی.
  • العوتبی، سلمة، بن مسلم، الصحاری ، «(أمارة زنجار وسلاطین عمان)» ،. چاپ سوم، سال انتشار ۱۹۷۷ میلادی.
  • لفتنانت کونیل، سیر آرنولد ویلسون، ، «(تاریخ عمان والخلیج)» ،. انتشار سال ۱۹۸۸ میلادی.
  • بدوی، محمد، آلسعید، (دلیل أعلام عُمان) ، دانشگاه سلطان قابوس، مکتبه لبنان چاپ دوم، سال ۲۰۰۶ میلادی. (به عربی).
  • الهاشمی ، عبدالمنعم ، (مَوسُوعَة تاریخ اَلعَرَب) دارالبحار و مکتبة الهلال ، عام ۲۰۰۶