آلبرت پایون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلبرت پایون
زادهٔ۱۹ می ۱۹۵۳
هاوایی
درگذشت۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ (۶۹ سال)
لاس وگاس
ملیتایالات متحده آمریکا
سال‌های فعالیت۱۹۷۰–۲۰۱۸
وبگاه

آلبرت پایون (انگلیسی: Albert Pyun؛ زادهٔ ۱۹ مهٔ ۱۹۵۳ - درگذشتهٔ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲) کارگردان اهل ایالات متحده آمریکا بود.[۱] فیلم‌های سینمایی این فیلمساز از نوع فیلم درجه ب در ژانر فیلم‌های رزمی، اکشن، علمی–تخیلی و وسترن بود، که بیشتر این فیلم‌ها بصورت ویدئویی منتشر شد.

فیلم جاده‌ای به جهنم (۲۰۰۸) پایون برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم مستقل تب زرد در بلفاست در سال ۲۰۱۱ شد.[۲] بعداً در سال ۲۰۱۲، جشنواره فیلم پولی‌گریند را در لاس وگاس افتتاح کرد که در آن جایزه بهترین فیلم فانتزی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین آهنگ، بهترین استفاده از آهنگ، بهترین استفاده از موسیقی، بهترین جلوه‌های بصری و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.[۳] در اواخر سال ۲۰۱۳، پیون اعلام کرد که مبتلا به ام‌اس است.[۴] در مارس ۲۰۱۴، سلامتی او به اندازه کافی بهبود یافته بود تا بتواند فیلم بازجویی از شریل کوپر را فیلمبرداری کند.[۵] تا اینکه در سال ۲۰۱۷، او به زوال عقل نیز مبتلا شد. با این حال، او تا اواخر سال ۲۰۱۸ به دنبال بودجه برای پروژه‌هاش بود، در نهایت پایون در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ در لاس وگاس در سن ۶۹ سالگی درگذشت.[۶]

آثار کارگردانی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. شهرآرانیوز (۱۴۰۱/۰۹/۰۷–۱۲:۳۶). «درگذشت آلبرت پایون فیلمساز مطرح آمریکایی». fa. دریافت‌شده در 2022-11-28. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. "Past YFIFF Award Winners". Yellow Fever Independent Film Festival. Archived from the original on 1 February 2014. Retrieved January 24, 2014.
  3. Moore, Debi (October 22, 2012). "Road to Hell Wins Nine Awards at PollyGrind Film Festival 2012". Dread Central.
  4. Twitch Film بایگانی‌شده در مارس ۲۲, ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine
  5. "Dread Central". Archived from the original on March 22, 2014. Retrieved March 22, 2014.
  6. Kim Murphy, J. (27 November 2022). "Albert Pyun, Cult Filmmaker Behind 'Cyborg,' 'Nemesis' and 'Captain America,' Dies at 69". Variety. Retrieved 27 November 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]