پرش به محتوا

کاربر:Sarah nzarii

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

منحنی S یا (S-Curve)[ویرایش]

یکی از نمودارهایی که برای اندازه‌گیری پیشرفت پروژه به کار می‌رود نمودار S یا Status Curve پروژه است.

منحنی S (S-Curve) یکی از پرکاربرد ترین منحنی ها برای ارائه گزارشات مدیریت پروژه، بخصوص در پروژه های صنعت ساخت می باشد. منحنی S در اصطلاح مدیریت پروژه، عموما شامل مقادیر تجمعی یک سری از داده های خاص مانند مقدار کار انجام شده، هزینه های انجام شده، ساعت کار صرف شده، منابع مصرف شده و بسیاری از موارد دیگر میباشد.

عمدتاً اگر پیشرفت در زمان ترسیم شود شکلی مانند حرف S به خود می‌گیرد. البته ممکن است همه پروژه ها از این قانون تبعیت نکنند.

منحنی S در سه مرحله اصلی تقسیم می‌شود:[ویرایش]

مرحله آغازین (Initial Phase): در این مرحله، پیشرفت کند کمی است. این به دلیل محدودیت‌های فنی، مالی و بازاری است. فناوری در این مرحله به طور آهسته پیشرفت می‌کند.

مرحله رشد (Growth Phase): با افزایش فهم و تکنولوژی، پیشرفت سرعت می‌گیرد. در این مرحله، بهبودها و نوآوری‌ها سریعتر اتفاق می‌افتند و فناوری به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

مرحله فلات (Plateau Phase): در این مرحله، بهبود و پیشرفت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و فناوری به فلات می‌رسد. این به دلیل بهبود و تکامل مداوم فناوری است که منجر به کاهش پتانسیل نوآوری و رشد می‌شود.

منحنی S فناوری یک مدل کاربردی برای درک دینامیک توسعه فناوری و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک است. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با بررسی و درک منحنی S فناوری، زمان بهینه برای سرمایه‌گذاری، بازاریابی و توسعه فناوری را تعیین کنند و از رشد بهینه فناوری بهره‌مند شوند.

بارها ثابت شده منحنی های S در عملکرد فناوری و انتشار بازار به هم مرتبط هستند بهبود در عملکرد میتواند پدیرش فوری را تقویت کند و پذیرش گسترده تر میتواند سرمایه گذاری بیشتر در بهبود عملکرد را تقویت کند.

چگونگی انتقال شرکت‌ها از یک فناوری قدیمی به یک فناوری جدید با استفاده از مدل "منحنی S" :
[ویرایش]

وقتی یک فناوری جدید به وجود می‌آید، منحنی‌های پیشرفت فناوری قدیمی و جدید با هم تداخل می‌کنند: فناوری جدید در مراحل اولیه رشد سریع است، در حالی که فناوری قدیمی شروع به کند شدن می‌کند. موفق‌ترین شرکت‌ها در لحظه‌ای که این دو منحنی با هم برخورد می‌کنند، از فناوری قدیمی به فناوری جدید تغییر می‌کنند. این شرکت‌ها معمولاً شرکت‌های بزرگ و پایدار هستند .

با این حال، وقتی یک فناوری مخرب به وجود می‌آید، منحنی S آن روی نمودار متفاوتی قرار دارد زیرا به بازار متفاوتی خدمت می‌کند و در شبکه ارزشی متفاوتی وجود دارد. وقتی عملکرد این فناوری مخرب به اندازه کافی بهبود پیدا کند، ممکن است وارد بازار قدیمی شود و فناوری قبلی را جایگزین کند.

منابع :
[ویرایش]

[۱] [۲] [۳]

  1. https://www.shortform.com/blog/the-technology-s-curve/
  2. https://dralavipour.com/blog/view/S-Curve
  3. کتاب مدیریت راهبردی نواوری فناورانه اثر ملیسا شیلینگ