پرش به محتوا

کاربر:Papezeshk

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پا پزشکی – علم درمان بیماریهای پا

زندگی یعنی حرکت و حرکت مبتنی بر پاها است. پای سالم، جامعه پویا و پرتحرک را بدنبال خواهد داشت. پاپزشکی علم درمان بيماريهاي پاست و از دوران کهن در تمامی نقاط جهان مورد توجه است . تاسیس مراکز پودیاتری با بهره گیری از کارشناسان مجرب و متدهای علمی، در اشاعه آگاهیهای عموی آحاد جامعه، جهت مراقبت از پاها ، حفظ پای سالم و در ضمن بررسی و اصلاح راه رفتن خود مبین ارزش این رشته می باشد بطوریکه در یکی از ایالتهای کشور کانادا با جمعیت حدود 4 میلیون نفر، 596 فارغ التحصیل رشته پاپزشکی (پودیاتری) در حال فعالیت هستند. این در حالی است که در ایران این رشته مورد کم توجهی قرار گرفته است و حدودا از سال 2007 در بیمارستان مدائن تهران و توسط دکتر رضا قلم قاش راه اندازی شده است. عموما در اغلب کشورهای دنیا پاپزشکی یک رشته کارشناسی است که در مدارس ، کالج و دانشگاهها ارائه می شود. غیر از مقطع کارشناسی، پودیاتری یک شاخه فوق تخصصی در ارتوپدی است که امکان ادامه تحصیل متخصص های ارتوپدی را در مقطع فلوشیب برای جراحی فوق تخصصی بیماری های پا امکان پذیر ساخته است. پا عضوی حرکتی است لذا به شدت در معرض صدمات پیچ خوردگی ها و شکستگی ها است. لذا پزشکان و کارشناسان و متخصصین فعال در پودیاتری علاوه بر آگاهی کامل از درمان های جراحی، کمک جراحی و توان بخشی باید از تجهیزات پیشرفته و به روز تشخیص، درمانی و توان بخشی بهره مند باشند. بیمارانی که به مرکز پودیاتری مراجعه می کنند ممکن است یکی از شکایت های زیر را مطرح کنند.

صافي کف پا که اصولا یک اختلال محسوب می شود تا یک بیماری، در صورت عدم رسیدگی و اصلاح کف پا منجر به تغییر آناتومی و یا سایر اختلالات در پا و آرتروز زودرس زانو یا حتی کمردرد مي گردد.

بيماريهاي پوستی در پا شامل عفونت های قارچی، میخچه، زگیل و بیماریهای ناخن و .... دردهای مزمن در کف پا که شایع ترین آن خارپاشنه است. زخمهای مقاوم به درمان در بیماران دیابتی، بیماران عروقی و حتی مصرف طولانی سیگار و ... عوارض و تظاهرات بیماری های سیستمیک مانند نقرس که با تورم و التهاب مفصل شست مراجعه می کنند. هدف اصلی در پودیاتری بعد از تشخیص، درمان بیماری و رفع اختلال موجود و بازگشت بیمار به وضعیت و فعالیت عادی در حداقل زمان و با کمترین هزینه است. کارشناسان پودیاتری بعد از آگاهی از علت مراجعه بیمار، در معاینه، وضعیت ظاهری پا، پوست، چگونگی گردش خون، وضعیت مفاصل، استخوانهای کف پا و انگشتان و قوس کف پا بررسی می گردد. سپس با روش های پاراکلینیک مانند اسکن 2 بعدی و 3 بعدی و رادیو گرافی، سونوگرافی داپلر جهت بیماری های عروقی، نوار عصب و عضله جهت بررسی عصبی – عضلانی تشخیص داده می شود. سپس در صورت نیاز توسط پزشکان پودیاتری با تجویز کفی و کفش طبی، ماساژ و فیزیوتراپی یا آموزش حرکت های ورزشی خاص جهت رفع اختلالات اقدام می گردد. در غیر اینصورت در صورت لزوم توسط پزشکان متخصص درمان دارویی یا جراحی توصیه می گردد. رشته پا پزشکی مشتمل بر کلینیک های بررسی وضعیت عضلانی – اسکلتی پا مانند کف پا، کلینیک بررسی مشکلات پاتولوژیک ارتوپدی مانند شکستگی ها، دررفتگی ها، ناهنجاری های مادرزادی و تومورها، کلینیک پای دیابتیک، کلینیک بررسی وضعیت عروقی پا مانند واریس، کلینیک زخم، کلینیک ناخن و ..... می باشد. مراکز پودیاتری (پاپزشکی) علاوه به کلینیک های فوق شامل بخش های فیزیوتراپي و توانبخشی، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی و ارتوپد فنی (جهت تولید کفی و کفش طبی مناسب بیمار) می باشد. این مراکز بطور مستقل یا به عنوان بخشی از یک مجموعه بیمارستانی، درمانگاهی یا مراکز جراحی فعالیت می نمایند پنیانگذار پاپزشکی در ایرانخبر پاپزشکی در ایران