پرش به محتوا

کاربر:Nocensor2

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برگرفته از سیاستهای ویکیپدیا

[ویرایش]

در ویکیپدیا سانسور نداریم. ویکیپدیا ممکن است مطالبی داشته باشد که به مذاق برخی از خوانندگان خوش نیاید یا آنکه نامناسب و توهین‌آمیز در نظرشان بیاید [۱].

ویکیپدیا قرار است حوزه وسیعی از مطالب را بپوشاند و در برخی مقالات آن ممکن است کلماتی به‌کار رفته باشد که در نظر برخی بی‌ادبانه و توهین‌آمیز جلوه کند. برخی از تصاویر نیز ممکن است در نظر برخی خوانندگان وقیحانه بیاید (مانند نمایش بخش‌هایی از اندام انسان یا نشان دادن برخی از آثار هنری). [۲]

نظر شخصی

[ویرایش]
  • اگر برای کودکان می‌خواهید ویکیپدیا را سانسور کنید، ویکیپدیای فارسی برای کودکان راه بیندازید (در آنجا می‌توانید جلوی کلمات سخت را هم بگیرید تا خواندن مقاله‌ها برای کودکان زیر ۱۴ سال سخت نباشد). چنین کاری نشدنی نیست (اکنون نمونه ویکیپدیای انگلیسی به زبان ساده هم هست).
  • اگر می خواهید دانشنامه‌ای مناسب افراد پایبند به یک مذهب، ایدئولوژی، عرف، سنت (و یا هر چیز دیگر) درست کنید که مبادا با دیدن مطالب خارج از چهارچوب ذهنیشان، آرامششان بهم بخورد، سراغ جای دیگری بروید. هم‌اکنون دانشنامه‌های با امکان ویرایش عمومی در ایران وجود دارند و در آنجا می‌توانید از این چهارچوب‌های ذهنی مذهبی و یا عرفی محافظت کنید.