کاربر:Mardetanha/آزمایش ظرفیت ابراز تشکر در بهبود تجربه و انگیزه ویراستاران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پژوهش: آزمایش ظرفیت ابراز تشکر در بهبود تجربه و انگیزه ویراستاران

مدت زمان: مه ۲۰۱۸ تا اوت ۲۰۱۹

ویکیپدیا برای رسیدن به هدف خود که ارائه دانش‌نامه‌ای آزاد است نه فقط به جذب و حفظ ویراستاران جدید که به حفظ انگیزه بین ویراستاران کنونی متکی است. پژوهش در سایر زمینه‌ها نشان می‌دهد که دریافت قدردانی بخاطر کار می‌تواند باعث بهبود انگیزه شود (گرنت و جینو، ۲۰۱۰) و این قدردانی اگر در قالب ساختارهای شبکه‌ای باشد می‌تواند واگیردار شود (اسپیرو، ماتیاس، مورنوی-هرناندز ۲۰۱۶.)

در این پروژه که یکی از دو پژوهشی است که سازمان «سیویل سرونت» در همکاری با آرون هالفیکر انجام داده می‌خواهیم با چهار جامعه زبانی ویکی‌پدیا همکاری کنیم تا آزمایش کنیم و ببینیم «تشکر» و «عشق،» (دو قابلیتی که به ویراستاران امکان می‌دهد از یکدیگر تشکر و قدردانی کنند) باعث بهبود تجربه ویراستاران و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود یا نه. این پژوهش از آزمایش‌های اتفاقی‌سازی‌شده استفاده می‌کند اما شکل دقیق آن در همکاری با جوامع ویکیپدیا و نیازها و درک آن‌ها طراحی می‌شود. در پایان این پژوهش به هر یک از جوامع همکار در مورد موثر بودن تشکرشان در ویکیپدیای خودشان گزارش می‌دهیم و به جامعه وسیع‌تر ویکیپدیا در مورد پتانسیل قدرددانی در افزایش نتیجه مثبت در ویکیپدیاهایشان.

سازمان «سیویل سرونت» و «علم رفتاری شهروندان»[ویرایش]

سازمان «سیویل سرونت» سازمانی غیرانتفاعی است که با جوامع اینترنتی برای شکوفایی اینترنت تلاش می‌کند. این سازمان این کار را از طریق «علم رفتاری شهروندان» انجام می‌دهد و استفاده از ابزارهای تجربی که می‌توانند طرح‌هایی را شناسایی کنند که به درد جامعه اینترنتی می‌خورد و در عین حال در همکاری با این جوامع کسب اطمینان می‌کنیم که روند تجربه، باز و شفاف است و درک‌ و نیازهای آن جامعه آن‌را پیش می‌برد. این سازمان در گذشته با چندین جامعه «رِدیت» همکاری کرده است. سازمان «سیویل سرونت» بودجه خود را از طریق کمک مالی افراد و بنیادها تامین می‌کند. این سازمان از شرکت‌های سودآور پول نمی‌گیرد.

روش‌ها[ویرایش]

در این پژوهش میزان موثر بودن تشکر برای ایجاد انگیزه در مشارکت‌کنندگان ویکیپدیا را آزمایش می‌کنیم. طرح بنیادین این پژوهش در زیر توضیح داده شده اما طرح دقیق آن (از جمله شرایط اجرا و معیار اندازه‌گیری نتیجه) در همکاری با چهار جامعه ویکیپدیای همکار تعیین می‌شوند.

در این پژوهش می‌خواهیم دو نوع پیغام تشکر را به آزمایش بگذاریم. سیستم اولی به خوانندگان امکان می‌دهد به طور خصوصی از مشارت‌کننده بخاطر مشارکت مشخصی که در یکی از پروژه‌های ویکی‌مدیا داشته‌ تشکر کنند (مثلا مقاله‌ای جدید یا تصحیح هجی.) خبر تشکر به دست مشارکت‌کننده می‌رسد. در سیستم دوم هر خواننده تاییدشده (یعنی کسی که در وب‌سایت نام کاربری و رمز عبور دارد) می‌تواند پیغام «عشق» به همراه یادداشتی از خودش را به صفحه‌ای عمومی بفرستد که فهرست تمام تشکرهایی که شخص دریافت کرده در آن آمده. در هر دو مورد، به طور تصادفی، مشارکت‌کنندگانی را انتخاب می‌کنیم که ازشان خواسته می‌شود از کار بقیه مشارکت‌کنندگان تشکر کنند و بعد نتیجه را برای فرستنده و گیرنده رصد می‌کنیم.

آن نتیجه اصلی که مورد توجه ما است بازدهی ویراستار است (یعنی می‌خواهیم ببینیم اگر از کار ویراستاری تقدیر شد دست به مشارکت‌های بیشتری می‌زند یا خیر)؛ از سایر نکاتی که می‌توان اندازه‌گیری کرد رویکرد خوانندگان و ویراستان نسبت به سایر ویکی‌پدیایی‌ها است (که با نظرسنجی تعیین می‌شود) و نتایج ثانویه است (مثلا این‌که آیا دریافت‌کنندگان تشکر خودشان پیغام تشکر می‌فرستند یا خیر.)

جوامع همکار[ویرایش]

این پروژه در نظر دارد با یک جامعه ویکی‌پدیایی به صورت آزمایشی همکاری کند تا بتوانیم سیستمی برای پیغام‌های تشکر طراحی کنیم. به زودی فراخوانی وسیع خطاب به جوامع زبانی ویکی‌پدیایی منتشر می‌کنیم تا بدین‌وسیله سه جامعه همکار دیگر هم پیدا کنیم. این‌ها به طراحی و اجرای دور دوم آزمایش‌های تجربی کمک می‌کنند. برای حداکثرسازی موثر بودن این آزمایش‌ها می‌کوشیم با جوامعی همکاری کنیم که از نقاط مختلفی بیایند و تعهد بالایی به آزمایش تاثیر بالقوه تشکر داشته باشند. در این پژوهش ویکی‌پدیا‌های فارسی، لهستانی، آلمانی و عربی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.


جدول زمانی[ویرایش]

سپتامبر ۲۰۱۸: ادامه تماس و گفتگو با ویکی‌پدیاهای علاقمند به مشارکت در پروژه پژوهشی.

سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۸: همکاری با نماینده‌های جوامع همکار برای شنیدن نظر این جوامع در مورد پروژه پژوهشی از جمله نتایجی که مورد نظر آن‌ها است، چگونگی طراحی پژوهش و هرگونه نگرانی که امکان دارد داشته باشند.

اکتبر-نوامبر ۲۰۱۸: پژوهش در مورد طراحی در همکاری با نماینده‌های جوامع همکار.

نوامبر-دسامبر ۲۰۱۸: شکل دادن به زیرساخت‌ها برای اجرای تجربه.

ژانویه-مارس ۲۰۱۸: اجرای تجربه.

آوریل-مه ۲۰۱۹: تحلیل داده‌‌ها و گزارش نتیجه به جوامع.

سیاست‌گذاری، اخلاق و پژوهش در مورد سوژه‌های انسانی

سازمان «سیویل سرونت» در همکاری با «اداره بررسی نهادین» دانشگاه پرینستون کسب اطمینان خواهد کرد که طرح پژوهش و شیوه دریافت رضایت از مشارکت‌کنندگان همگام با موازین اخلاقی که در مورد پژوهش دانشگاهی به کار می‌رود است. باضافه این ملزمات، سازمان ما با جوامع ویکی‌پدیایی مورد نظر همکاری می‌کند تا مطمئن شویم طرحی که به آن می‌رسیم به کرامت انسانی تمام مشارکت‌کنندگان احترام می‌گذارد. این طراحی‌ها که تکمیل شوند و مورد تایید واقع شدند همین‌جا پست‌شان می‌کنیم.

نتایج[ویرایش]

نتایج پژوهش همین‌جا پست می‌شوند. ما نه فقط در مورد موثر بودن «تشکر» در هر یک از چهار جامعه مورد آزمایش گزارش می‌دهیم که در مورد پتانسیل آن برای بهبود تجربه تازه‌واردها و ویراستاران باتجربه در سایر جوامع ویکیپدیا.

ارجاع

گرنت، آ. ام. و جینو اف. (۲۰۱۰،). «کمی تشکر خیلی موثر است: توضیح این‌که چرا ابراز تشکر انگیزه رفتار اجتماعی را بالا می‌برد.» «ژورنال شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی»، ۹۸(۶)، ۹۴۶.

اسپیرو، ای. اس، متیاس، جی. ان. و مونروی-هرناندز، آ. (۲۰۱۶، مه.) «شبکه‌های تشکر: ساختارهای تشکر و انتظارات کاربران در سیستم‌های تشکر در محل کار.» در همان ژورنال (صفحات ۳۶۷-۳۵۸.)