پرش به محتوا

کاربر:Farhangian watan

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انجمن صلصال در سویدن

[۱]

انجمن صلصال به عنوان یک نهاد غير دولتي، غير تجاري، غير انتفاعي و غير سياسي در دسامبر سال ۲۰۱۲ در شهر اوپسالا - سویدن تاسیس شده و در چهارچوب اهداف و موضوعات مذكور در اساسنامه و با رعايت قوانين و مقررات موضوعه‌ی كشور سویدن فعاليت مي‌کند.‌


اهداف انجمن، شناسايي و شناساندن استعدادهای بارز و شایان جوانان افغانستان و حمایت و راهنمایی آنان به سمت و سوی تحصیلات عالی، تقویت فرهنگ ملی در میان مهاجرین، برقراری اتفاق و تفاهم ملی میان هم‌وطنان مقیم کشور سویدن، کمک به حل معضلات و مشکلات جوانان و افراد بدون اقامت رسمی و انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی می‌باشند.


در طی سال‌های گذشته انجمن فعالیت‌های ورزشی از قبیل تمرین‌های هفته‌وار فوتبال، همچنین والیبال برای مردان و زنان داشته‌ و سالانه چندین تورنمنت ورزشی برگزارکرده است. در جریان برگزاری تورنمنت فوتبال به بهترین ورزشکاران برتر مهاجر افغانستانی که در مسابقات مختلف مقام آورده‌اند، لوح سپاس اهدا شده است.


برای ایجاد تعامل با جامعه‌ی میزبان، از نهادهای مختلف سویدن در مراسم و محافل اجتماعی و آموزشی انجمن دعوت شده تا در زمینه‌های اهمیت ادغام اجتماعی وهمچنین قوانین و مقررات سویدن صحبت نمایند. انجمن به مدت چند ماه فعالیت رادیویی داشته است که در آن‌ها به مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده و مورد استقبال شنوندگان قرار گرفته است. انجمن در عرصه‌ی مجازی نیز فعالیت قابل توجهی دارد و وب‌سایت صلصال روزانه از ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ بازدید کننده دارد که درآن در مورد فعالیت‌های انجمن اطلاع‌رسانی شده و نوشته‌ها و مقالات اعضای انجمن به نشر سپرده می‌شود.


بخشی از دیگر فعالیت‌های انجمن از این قرار بوده است:


• برگزاری چند شب شعر در سال‌های گذشته که بعد از سال ۲۰۱۸ نوع آن تغییر کرد و به جشنواره تبدیل گردید.



• تجلیل هرساله از عید باستانی نوروز و دیگر مناسبت‌های فرهنگی.



• پاسخ‌گویی هفته‌وار به تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌های پناه‌جویانی که به مشاوره نیاز دارند.



• برگزاری دو دوره سمینار مدیریت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که حدود ۲۷ نفر از اعضای انجمن در آن شرکت کرده و گواهینامه دریافت کردند.



• بازدید از کمپ‌های جوانان تنها آمده جهت کمک هرچه بیشتر به آن‌ها در بخش‌های مختلف در سال ۲۰۱۷.



• راه‌اندازی گروه مطالعه در سال 2017 که در حال حاضر فعال است و با استقبال خوبی روبرو شده است.



و در اواخر ۲۰۱۸ سلسله نشست های تخصصی ادبی - رمان خوانی را با شخصیت های ادبی شروع کردیند که هر ماه یک بار برگزار میگردد و با استقبال بسیار خوب روبرو گردیده است.


برگزاری کنسرت داود سرخوش در شهر اوپسالا یکی از کار های ماندگار است که انجام شده و برای اولین بار داود سرخوش در شهر اوپسالا کنسرت داشته.


همکاری با دیگر نهاد ها در برگزاری برنامه های ورزشی، ادغام اجتماعی و فرهنگی.


همکاری با سفارت در برگزاری جشن استقلال و داشتن حضور پر رنگ در تمامی جلسات.


برگزرای کورس و کلاس های موسیقی برای مبتدیان که چندین جوان علاقمند در ان شرکت می کرد.


ایجاد گروه رقص مختلط برای دختران و پسران که چندین سال دوام نموده است.



• برگزاری کلاس‌های کمک‌درسی و کلاس‌های تقویتی زبان و مضامین مختلف برای محصلین دانشگاه و متعلمین دوره‌ی لیسه از سال ۲۰۱۷ که تا اکنون به صورت مرتب برگزار شده است.



• تجلیل از فراغت دانشجویان مهاجر افغانستانی از دانشگاه‌ها در یک برنامه‌‌ی در نوع خود بی‌سابقه با هدف تشویق و ترغیب هرچه بیش‌تر جوانان به علم و دانش که هر ساله برگزار می شود.



• برگزاری دوره‌ی کامل آموزشی تئوری گواهینامه‌ی رانندگی در سال ۲۰۱۸ برای ۱۰ هفته

که ۱۸ نفر در آن شرکت کردند.



تیم های والیبال دختران و پسران بصورت هفته وار تمرین دارند که دختران با دختران سویدنی باهم تمرین می کنند.



انجمن صلصال یک دوره آموزش فوتوشاپ را با اشتراک ۱۲ نفر دایر نمود و اامیدوار است بتواند به مشکلات هموطنان بصورت اساسی رسیدگی نموده و کمک نماید.


بتاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ برای اولین بار از شب یلدا تجلیل بعمل آورده شد که طی این برنامه از شخصیت های هنری و و ادبی مقیم اوپسالا با اهدای لوح تقدیر، تقدیر بعمل آمد.

همینطور شب یلدا یکی از برنامه های فرهنگی بشکل روتین در انجمن است که هر ساله برگزار می شود.


انجمن صلصال برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ اولین جشنواره شعر صلصال را با حضور ۱۸ شاعر از شاعران صاحب سبک و خالق آثار درخشان برگزار نمود و دومین دور جشنواره با حضور ۲۲ شاعر اعم از شاعران افغانستانی و سویدی برگزار گردید.


در سال ۲۰۲۰ هم تمام آمادگی ها و هماهنگی های لازم گرفته شده بود که سومین جشنواره شعر صلصال را برگزار کند ولی بخاطر اپیدمی به تعویق افتاد.


انجمن صلصال امیدوار است همچنان بتواند به فعالیت‌هایش در جهت کمک به مهاجرین افغانستانی و همچنین پاس‌داشت از فرهنگ ملی ادامه بدهد. انجمن صلصال امیدوار است جشنواره‌ی شعر افغانستان را در شهر اوپسالا هر سال باشکوه‌تر و بزرگ‌تر برگزار کند و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری‌ها و مشورت‌های چهره‌های ادبی و فرهنگی است.

  1. «SFS | SFS». انجمن صلصال در سویدن (به سوئدی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۴.