پرش به محتوا

کاربر:Diderotd

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این نام را از دنی دیدرو گرفته‌ام.

نگاه من[ویرایش]

متأسفانه با این مقاله کاملاً موافقم: ویکی‌پدیا:چرا ویکی‌پدیای فارسی دیگر دوزار نمی‌ارزد. ویکی‌پدیای فارسی، به دلایل فراوانی، امروزه تبدیل شده است به یک دفترچه تلفن بسیار بزرگ. هر کسی از راه رسیده است برای خود مقاله‌ای ساخته است و کاربران و مدیران، بیشتر از آن‌که به فکر حذف این گونه مقالات باشند، در فکر رقابت با ویکی‌هایی نظیر ویکی‌پدیای عربی هستند. بنابراین چندان دوست ندارند مقالات را حذف کنند. این امر به ارزشمندی ویکی‌پدیا ضربه‌ای زده است که بهبود آن زمان طولانی خواهد بُرد، تازه اگر اراده‌ای برای بهبود باشد.

سرشناسی[ویرایش]

اگر حوصله خواندن مقالات طولانی درباره وپ:سرشناسی را ندارید، این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهم: ویکی‌پدیا:رهنمود یک‌خطی سرشناسی. حوصله آن را هم ندارید، در این صورت بدانید: «اگر داشتن مقاله در ویکی‌پدیا، باعث اعتبارِ بیشترِ شخصی می‌شود، آن شخص سرشناس نیست».

فراموش نکنید که سرشناسی با شهرت فرق دارد، افراد زیادی به لطف وجود شبکه‌های اجتماعی، بخصوص اینستاگرام مشهورند اما سرشناس نیستند. اگر شما اسم شخص را شنیده‌اید معنایش آن نیست که شخص سرشناس است. اگر منابع معتبری درباره شخص وجود ندارد، شخص سرشناس نیست، ممکن است مشهور باشد اما سرشناس نیست.

ویکی‌پدیا[ویرایش]

ویکی‌پدیا امروزه برای بسیاری از افراد منبع و مرجع معتبری محسوب می‌شود، به همین منظور، بسیاری هنرمندان یا فعالان دیگر حاضرند حتی مبالغ زیادی بپردازند تا در این وب‌گاه صفحه‌ای داشته باشند چون داشتن صفحه در اینجا به اعتبار آنان کمک می‌کند. از سوی دیگر، وجود چنین صفحاتی باعث کاهش اعتبار ویکی‌پدیا می‌شود. بنابراین در زمینه سرشناسی باید سخت‌گیرانه به قوانین مربوطه عمل کرد تا جلوی سوءاستفاده چنین افرادی گرفته شود.

شرکت در نظرخواهی برای حذف[ویرایش]

اگر می‌خواهید در نظرخواهی برای حذف شرکت کنید، باید این مراحل را بگذرانید:

  • کل بحث میان کاربران در نظرخواهی را بخوانید.
  • مقاله و منابعش را نگاه کنید و بخوانید.
  • خودتان در اینترنت جستجو کنید.
  • آن‌گاه نظر بدهید، نه رأی. کاری نداشته باشید که فلان کاربر قدیمی چه گفته است.
  • در ادامه از نظر خود دفاع کنید تا وقتی بحث خاتمه یابد و نبح بسته شود.

در آینده[ویرایش]

این فهرست کسانی است که در ویکی‌پدیا صفحه دارند و صفحه‌شان نامزد حذف شده است اما باقی مانده است. دلیل باقی ماندن آن‌ها، اشتباه در جمع‌بندی نظرخواهی است و نه سرشناسی آنها. بنابراین لازم است که در آینده دوباره نامزد حذف شوند: