پرش به محتوا

کاربر:Dashti.ma

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

توسعه خوشه های کسب و کار


خوشه کسب­وکار به واحدهای کسب­وکار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش کسب­وکار تجاری شده که با همکاری و تکمیل فعالیت­های نهادی و کسب­و­کاری یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشترکی را تولید و ارائه کرده و از چالش­ها و فرصت­های مشترکی نیز برخوردارند، اطلاق می­شود. عموماً خوشه­ها تعداد زیادی واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط را در بر می­گیرند که از نظر جغرافیایی این واحدها می­توانند در سطح تعدادی روستا، یک شهرسـتان و یا یک شهر و حومه­اش پراکنده باشند.

نظر به این که خوشه سیستمی اجتماعی- اقتصادی است و حاصل طراحی بشر نمی­باشد و بطور خودبخود شکل می­گیرد، وجود خوشه در یک منطقه می­تواند نشان­دهنده وجود مزیت­های مرتبط در منطقه باشد. بنا­بر­این در صورتی که بتوان موانع موجود بر سر راه فعالان خوشه را مرتفع نمود و فرصت­­های جدید داخلی و جهانی را در مقابل آن­ها قرار داد، می­توان با توانمند­سازی آن­ها انتظار توسعه آنها را داشت. به همین جهت توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه­ها سال­هاست که به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه­ریزان و سیاست­گذاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است.

یک ویژگی یا تفاوت اصلی این استراتژی با سایر استراتژی­های توسعه­ای دیگر این است که مکاتب فکری پشتیبان این رویکرد و همین­طور روش­های اجرای مورد استفاده در آن به گونه­ای قابلیت بومی شدن و همگونی با هنجارهای محلی و منطقه­ای را دارند. به عبارت دیگر مشکل اغلب مدل­های توسعه­ای که حداقل در بخشی از سیاست­های پیاده شده، دچار عدم هماهنگی و هم­سنخی با ویژگی­های بومی بوده­اند را ندارد؛ چرا که از همان ابتدا مبتنی بر خصوصیات نهادینه شده هر منطقه طراحی و اجرا می­شود.

امروزه توسعه خوشه­های کسب­وکار نقش محوری و بارزی در سیاست­های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می­نماید. اگر رویکردهای گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان و همین طور بنگاه های بزرگ داشته­اند، اینک کسب­وکار کوچک و خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت این واحدها، بهبود ارتباطات شبکه­ای، تأکید بر حمایت­های غیرمستقیم، ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقای سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری خوشه­ها، دولت و دانشگاه مورد تأکید و توجه بیشتری قرار می­گیرد.

توسعه خوشه­ای ابزاری علمی است که تجربیات جهانی مؤید کارکرد مؤثر آن در توسعه اقتصادی- اجتماعی و صنعتی در سطوح محلی، منطقه­ای و ملی است. در فرآیند توسعه خوشه­ای همة فعالان در درون و بیرون خوشه بطور سیستمیک مشارکت داده شده و سازمان می­یابند تا به شکوفایی و افزایش قابلیت­های موجود و قابل ایجاد مبتنی بر هنجارهای بومی و استفاده از فرصت­های جهانی خود ­بپردازند.

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) بر اساس تجربیات پیشین توسعه خوشه در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، مدلی برای توسعه خوشه مبتنی بر سه اصل محوری مبتنی بر تقاضا بودن توسعه، هدف­گیری نهادهای واسطه­ای در توسعه و انعطاف­پذیری برنامه توسعه تهیه نموده است. این روش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و غنی­تر شده است.

بر اساس این مدل، برای مداخله در توسعه خوشه فردی بومی در خوشه (یا فردی که قصد سکونت در محل خوشه برای مدت پروژه را دارد) ولی غیرذی­نفع در خوشه که دارای ویژگی­های زیر می­باشد، عنوان عامل توسعه خوشه انتخاب می­گردد:

۱-دارای تحصیلات در رشته­های مهندسی صنایع، اقتصاد و سیستم­های اقتصادی اجتماعی و مدیریت (بخصوص مدیریت صنعتی و بازرگانی) ۲-دارای حداقل ۳ سال سابقه کاری در حوزه مدیریت صنعتی بخصوص در حوزه­های مرتبط با موضوع خوشه ۳-دارای توانایی در زمینه تفکر سیستمی و تحلیل­گری و تدوین استراتژی ۴-دارای قابلیت و سابقه در پیشبرد امور اجرایی و آشنا با محیط کسب­وکار در منطقه خوشه ۵-دارای قابلیت رهبری و تسهیل­گری و مشتاق به یادگیری و انجام کار گروهی

عامل توسعه خوشه با ویژگی­های فوق، قراردادی با کارفرمای پروژه توسعه منعقد نموده که بر اساس آن حق­الزحمه خود، دستیار (با ویژگی­های مشابه عامل توسعه و در صورت امکان مکمل وی در برخی زمینه­ها) و کارمند دفتری دفتر توسعه خوشه، محل و تجهیزات دفتری، هزینه­های ایاب و ذهاب، سفر خارجی، خرید اطلاعات، هزینه­های سربار دفتری و غیره را به صورت ۲ ماهانه (با در نظر داشتن پیش­پرداخت) دریافت خواهد نمود. عامل توسعه بر اساس این قرارداد موظف است بر اساس مراحل ذیل و تحت هدایت شورای راهبری خوشه که متشکل از ۷ تا ۱۱ نفر از فعالان صنعتی خوشه و نمایندگان مهم­ترین نهادهای درگیر در پروژه می­باشد، اقدام به اجرای پروژه توسعه نماید تا یک خوشه توسعه­نایافته را به خوشه­ای توسعه­یافته با توسعه­ای پایدار رهنمون گردد:

مطالعه شناختی: به منظور تحلیل وضعیت موجود خوشه و فضای ملی و جهانی حاکم بر کسب­وکار مربوطه، مطالعه­ای کتابخانه­ای و میدانی بر اساس متدولوژی تدوین شده به اجرا در می­آید. این مطالعه صرفاً یک مطالعه تئوریک نبوده و می­بایست دقیقاً معطوف به مختصات خوشه و مبتنی بر سرفصل­های تدوین شده جهت ارائه روش­ها و راهکارهای رفع مشکلات و ارتقای خوشه به سطح مناسبی از توسعه یافتگی تهیه و ارائه شود. مدت زمان انجام مطالعه شناختی توسط عامل توسعه خوشه، ۳ تا ۴ ماه می­باشد.

اعتماد سازی: نظر به اینکه فرآیند توسعه نیازمند سطح مناسبی از سرمایه اجتماعی و تعامل مثبت بین اعضای خوشه و همینطور اعضای خوشه و سایر مراکز دولتی و غیر دولتی (مثل نهادهای پشتیبان) می­باشد، ضروریست از طرق مختلف علمی از جمله انجام پروژه­های اعتمادساز و کوتاه­مدت، نسبت به ارتقای سطح اعتماد ذی­نفعان خوشه اقدام شود. فرایند اعتمادسازی از زمان آغاز پروژه شروع و تا پایان آن ادامه خواهد داشت.

تدوین برنامه عمل خوشه: ‌برنامi عمل به چشم­انداز، استراتژی­ها و برنامه­های عملیاتی کوتاه­مدت خوشه که در پایان مطالعه شناختی و سپس مقاطع حداکثر یکساله بعدی از سوی عامل توسعه خوشه تدوین و ارائه و تحت عنوان سند برنامه عمل به تأیید شورای راهبری خوشه می­رسد، گفته می­شود. پس از اتمام دوره زمانی پروژه توسعه و در خوشه­های توسعه یافته، انجام این فرآیند بر عهده شبکه فراگیر خوشه می­باشد.

پیاده­سازی برنامه­های عملیاتی: این فاز از فرآیند توسعه که پس از مطالعه شناختی آغاز و بیشترین زمان پروژه توسعه را به خود اختصاص می­دهد، شامل اجرای عملیاتی همه ریزپروژه­های تعریف شده در برنامه عمل خوشه می­باشد.از جمله این ریزپروژه­ها می­توان به انجام پروژه­های معطوف به توسعه بازار، ارتقای سطح تکنولوژیک، بهبود کیفیت، توسعه منابع انسانی، تأمین مواد اولیه و غیره، در قالب شبکه­های ثبت شده و نشده اشاره نمود. کلیه ریزپروژه­ها بنا به تشخیص عامل توسعه خوشه و تائید شورای راهبری و با حمایت مالی و غیرمالی نهادهای پشتیبان به اجرا در می­آید.

خروج: در صورت حصول به سطح مناسبی از توسعه یافتگی و خوداتکایی اعضای خوشه در تعریف و راهبری پروژه­های مورد نیاز خوشه، عامل توسعه خوشه به تدریج و طی ۴ تا ۶ ماه پس از اعلام آن، از خوشه خارج می­شود.

همانطور که از روش توضیح داده شده در سطور فوق برداشت می­گردد، عامل توسعه و نیز شورای راهبری خوشه نیروهایی بومی هستند که در نهایت خود نیز به عنوان بخشی از ظرفیت­سازی انجام شده در حین انجام پروژه به توان راهبری پروژه­های توسعه­ای در منطقه می­افزایند. اما توسعه چنین ظرفیتی مستلزم مشاوره و نظارت دائمی است که عامل چهارم به عنوان بازوی مشاوره­ای, هدایتی و نظارتی کارفرما آن را بر عهده خواهد داشت تا اولاً آموزش­های لازم به عامل توسعه و اعضای شورای راهبری خوشه ارائه گردد؛ ثانیاً مشاوره و آموزش مستمر بر فعالیت عامل توسعه بر اساس آموزش­های ارائه شده از طریق ارائه آموزش­های حین کار و مشاوره در حین اقدام تأمین گردد تا جهت استراتژیک پروژه حفظ گردد[۱]؛ ثالثاً نظارت لازم بر صحت فنی فعالیت­های عامل توسعه انجام گردد و برنامه­های عملیاتی مصوب پیگیری شوند؛ رابعاً پایش سالانه پیشرفت پروژه در جهت توسعه خوشه انجام شده و تحویل کارفرما گردد.


[۱]بر اساس مدل ارائه شده توسط یونیدو و شکل بومی شده آن در قالب آیین­نامه اجرائی توسعه خوشه­های صنعتی در سازمان صنایع کوچک و شهرک­های صنعتی ایران، پس از آموزش مفاهیم بنیادین خوشه و شبکه و ابزارها و روش انجام مطالعه شناختی (آموزش فاز اول عاملیت توسعه خوشه-CDA), عامل توسعه خوشه انجام مطالعه شناختی خوشه را آغاز می­نماید و در حین آن از طریق مشاور- ناظر فنی پروژه، آموزش­های تکمیلی (فاز دوم- Handholding) را دریافت می­نماید. پس از اتمام مطالعه شناختی و تصویب برنامه عملیاتی سال اول، عامل توسعه خوشه جهت آموزش روش­ها و ابزارهای پیاده­سازی پروژه توسعه خوشه آموزش مجددی با عنوان «دوره آموزشی پیاده­سازی توسعه خوشه» را دریافت می­نماید تا بر اساس این آموزه­ها، برای توسعه خوشه، مبتنی بر برنامه عملیاتی مصوب، اقدام نماید.