پرش به محتوا

کاربر:کریم بنام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کریم بنام، متولد اردیبهشت سال ۶۲ است که در روستای جاورده در شهرستان کهگیلویه به دنیا آمد.وی با وجود محدودیت‌های فراوانی که در امر تحصیل در مناطق محروم بود، تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم در رشته ریاضی با معدل ۱۷ و ۴۵ صدم به پایان رساند و بعد از آن در رشته مورد علاقه اش در دانشگاه، مهندسی کشاورزی را به پایان برد و اکنون در سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیر روابط عمومی این سازمان است.

کریم بنام، از کودکی به نوشتن علاقه داشت و برای همین در روستای جاورده در ابتکاری قابل تحسین، اخبار و تحلیل های محلی را با ادبیاتی دلنشین و آمیخته با طنز در یک برگه کاغذ می‌نوشت و اهالی منطقه با استقبال شدیدی از خواندن این نوشته‌ها داشتند، این برگه را خانه به خانه می‌چرخاندند به طوری که همه اهالی روستا این اخبار محلی را می‌خواندند.

بعدها به کمک کاربن و برگه آچار، دو‌نسخه از این اخبار تهیه می‌شد و تعداد بیشتری از مردم و زودتر این به اصطلاح روزنامه محلی را می‌دیدند و می‌خواندند.

این روزنامه محلی دست‌نویس، هر هفته دو‌تا سه بار منتشر می‌شد و اخبار آن نقل محافل افراد روستا بود‌.

در سال‌های اواخر دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ این روزنامه دست‌نویس، در پایگاه بسیج کپی می‌شد و در نسخه‌های زیاد بین مردم رایگان توزیع می‌شد و یکی از سرگرمی‌های مردم و جوانان بود.

کریم بنام، علاقه اش به خبرنگاری را در دانشگاه نیز ادامه داد و یکی از جنجالی‌ترین نشریات دانشجویی را مدیریت می‌کرد که استقبال بسیار زیادی از او شد‌‌.

شهرت این نشریه دانشجویی به حدی سد که حتی در دکه‌های روزنامه‌فروشی شهر یاسوج نیز فروش می‌رفت و همین زمینه‌ای برای آشنایی مدیران مسئول روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های استانی با کریم بنام شد و اولین تجربه کار حرفه‌ای او در هفته‌نامه آوای گچساران رقم خورد.

کریم بنام با نگاه جدید و پرانگیزه‌ای که داشت هفته نامه آوای گچساران را به بهترین شکل چاپ می‌کرد و این نشریه را به یکی از موفق‌ترین رسانه‌های دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ کرد و بعد از آن پیشنهادات بیشتری از دیگر رسانه‌ها دریافت کرد.

ادامه فعالیت حرفه‌ای آقای بنام، در روزنامه مشهور ابتکار بود که همگان اذعان می‌کردند، این روزنامه در دوره سردبیری او بوده است.

کریم بنام، علی‌رغم دیدگاه های اصلاح‌طلبی اما در بخش اجتماعی و فرهنگی خبرگزاری فارس نیز چندین سال سردبیر بود و در حال حاضر نیز در رسانه پرطرفدار ریواس جنوب فعالیت می‌کند.

ادبیات «حاشیه‌نگاری» در استان کهگیلویه و بویراحمد از سبک های خاص کریم بنام در حوزه رسانه بوده و می‌توان گفت او نخستین کسی بود که نگارش سبک «نرم خبر»را در این استان شروع کرده است.