پرش به محتوا

کاربر:تورج خطیبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاریخ تولد دکترعبدالرحیم فیلسوف سال 1215هجری قمری و محل تولدش تهران میباشد فیلسوف بعلت آنکه برادربزرگش میرزا عبداکریم معتمدالحکماکه از پزشکان دربارناصرالدین شاه قاجار بود ، آموزش ابتدائی و پزشکی عملی را نزد برادرش گذراند و پس از تاسیس مدرسه دارالفنون در رشته پزشکی تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی تصمیم به ادامه تحصیل در فرانسه را گرفت دراین هنگام بنابر پیشنهاد برادرش معتمدالحکماء ،عبدالرحیم سرپرستی دونفر از پسران عبداکریم معتمد الحکما به نام های محمود خان و احمد خان معتمد را برای آموزش درس پزشکی به فرانسه پذیرفت و آنها به اتفاق عازم کشور فرانسه شدند( توضیح آنکه این دو نفربرادران بزرگتر دکترحسین خان معتمدبودند) و در دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن مشغول تحصیل میشوند و این سه نفر بعلت پشتکاری که داشتند توانستند با درجه ممتاز از دانشگاه فارغ التحصیل بشوند . دکتر عبدالرحیم برای مدتی در پاریس به طبابت مشغول شد . در سفری که ناصرالدین شاه به فرانسه داشت در دیدار ایرانیان مقیم فرانسه شاه اورا دید و از اودعوت کرد برای خدمت به وطن برگردد، دکترعبدالرحیم فیلسوف نیز این پیشنهاد را پذیرفت و بعد از مدتی به ایران راهی شد.

در بدو ورود به ایران بعنوان پزشک دربار قاجار مشغول شد و پس ازمدتی بعنوان تشویق از خدمات پزشکی به درجه سرتیپی توپخانه در ارتش قاجارمنصوب شد.

درزمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار دکتر عبدالرحیم فیلسوف با حذاقت فراوان توانست شاه را ازیک بیماری بسیارخطرناک برهاند و سلامتی را به او بازگرداند .

مظفرالدین شاه قاجار نیز به پاس تشکر دکترعبدالرحیم را طی یک فرمان رسمی به فیلسوف السلطنه ملقب مینماید.